Brev
Frygt for vrangsforstillinger??
(dette brev endte med at blive ret indviklet, men det er den eneste måde jeg kan komme ud med mine følelser på)
Hej BB.
Jeg er en næsten 16årig pige, som i et stykke tid har gået rundt og været ekstrem bange.
Jeg ser ting. Dagligt er der denne her sorte siluet af en person som følger efter mig, eller bare står et sted og kigger på mig. Den måde ‘den’ tår på, og bare kigger efter mig, får mig til at flippe helt ud, og hver gang jeg får øje på den, får jeg et mindre angstanfald.
På et tidspunkt var jeg på vej hjem fra skole på min cykel, og mens jeg cyklede, dukkede den er skikkele så op lige ved siden af mig. Jeg blev simpelthen så rædselslagende, at jeg bare skreg, og endte med at vælte på cyklen, og fik slemme hudafskrabninger. Jeg bildte bare folk ind at jeg havde været klodset, da jeg ikke kunne få mig selv til at fortælle den rigtige grund.
Udover at den her skikkelse, som nærmest forfølger mig, er der også de mest uhyggelige ting jeg ser om natten. Da jeg har værelse på første sal i huet, har jeg perfekt udsyn til husets baghave. Og om natten, hvis jeg bare så meget som kigger ud af øjenkrogen mod haven, kan jeg e en ung kvinde i hvid kjole gå rundt i haven. Men det der skræmmer mig allermest ved hende, er at hende hals er sået op, å blodet løber ned af hende. Det hjælper ikke rigtig bare at kigge væk, da billedet af hende bliver siddende.
Og så har jeg mareridt hver nat. Og de slemmeste af dem gentager sig jævnligt. Jeg bliver udsat for alle de ting jeg frygter allermest, og om og om igen genlever jeg at se mig elv begå selvmord, eller cutte så dybt i mine arme at blodet bare løber ned af armene. OG de tanker om selvmor og cutting er begyndt at snige sig ind i min hverdag.
DE ting jeg ser, og alle de mareridt driver mig til vandvid. Og jeg kan ikke nakke om det. Jeg har prøvet så hårdt på at kunne fortælle det til nogle, men lige så nart jeg er kommet igang, biver jeg viftet af, fordi jeg lyder for “mærkelig” eller “syg i låget”.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Hvis der faktisk er noget galt med mig….tanken om psykiatisk hjælp får mig til at tude. For jeg vil ikke have at der skal være noget galt me mig. Det er dels også en af grundene til at jeg skjuler hvordan jeg har det.
Hvad skal jeg dog gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Mange tak for dit brev, det lyder virkelig ubehageligt, at du kan se uhyggelige skikkelser og at du plages af mareridt så ofte. Ikke så sært, du bliver ekstremt bange, det, tror jeg faktisk, alle ville blive i den situation...
I vores land er det ret tabubelagt, hvis man ser ting, som andre mennesker ikke ser, derfor kan jeg godt forstå, hvis du synes, det er svært at snakke med andre om. Men jeg tænker alligevel, at det vil være rigtig godt, hvis du kan overvinde dig selv. Ikke sådan at du behøver at fortælle alle og enhver om det, du ser og drømmer om, men sådan så nogle voksne (dine forældre?) kunne få indsigt i, hvordan du har det...
Jeg tænker nemlig, at de sammen med dig kan undersøge, om du har brug for noget hjælp udefra. (Det er jo ikke sikkert, du har brug for psykiatrisk hjælp.) Måske kan I løse det selv ved at lægge mærke til om der er undtagelser..? Får du nok søvn føler du dig udhvilet de dage? Er der fx. tidspunkter, hvor du ikke plages af de ubehagelige skikkelser eller mareridt, og hvad der var anderledes de dage... Måske hjælper det at være sammen med nogen eller at sove med lyset tændt og med noget behageligt musik i ørerne...? Måske kan nogle samtaler med en coach/ psykolog være dig til nytte..?
Det kan også være, det ville være en god ide at få en snak med din læge om, hvordan du har det. Hvis det er sådan, at du lider af vrangforestillinger, så er lægen / en psykiater den person, der bedst kan vejlede dig i, hvad der så skal ske.
Jeg tænker på, hvordan det var for dig at skrive brevet herind til? Mon det var rart og lettede bekymringerne lidt at skrive det ned og dele det med nogen?
Måske vil det være rart for dig i første omgang at tale anonymt med en af rådgiverne - enten på BørneTelefonen 116 111 eller på chatten..? De er i hvert fald vant til at snakke om alle mulige forskellige ting og vil sikkert kunne hjælpe dig med at lægge en plan for, hvad du kan gøre.
For som du har det nu er jo uholdbart - og jeg tror det vil være bedst, hvis ikke du føler, du skal klare det på egen hånd. Det hjælper også dig, at du har nogen at støtte dig til og tale med når du har brug for det.
De kærligste hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.