Brev
far ramt af kræft
Hej BB,
min har far har kræft, han har haft det i ca 1 halvt år.
Jeg er en pige på 13. Jeg er teenager og lidt mere følsom end for 2 år siden.
Min altså som sagt har min far kræft i spiserøret! Det er meget alvorligt! Han er blevet oprearet og det gik VIRKELIG GODT!!! Jeg blev så glad da jeg hørte at det var gået godt! Men han er blevet meget tynd og tabte sig 16 kg.
Jeg har været meget ked af det og skyldt skylden på andre ting..Men jeg er ked af det det’ skulle gå ud over min far! Det er hårdt at se ham sådan!
Det kunne ikke gå bedre end det gør lige pt. men fordi han er blevet så tynd er det hårdt at se på! Om aften inden han går i seng hoster han som sindsyg! Se,det er slemt at høre på! Jeg plejer at holde mig for ørnene…
Men jeg synes det er hårdt at se på! Og kan ike vente til det her slutter!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13
Hvor kan jeg bare godt forstå, du glæder dig til din far er rask igen, så du ikke hele tiden behøver at bekymre dig over, hvor tynd, han er blevet. Det lyder rigtig godt, at operationen og kræftbehandlingen er gået godt, men som du også selv har opdaget, så kan eftervirkningerne være hårde. - Både for din far, men også for jer i familien...
Mon du har snakket med nogen om, at det gør dig utilpas, at se din far i den tilstand..? Det er jo ikke sådan at utilpasheden bare forsvinder, fordi man taler om den, men sommetider kan det alligevel lette lidt, hvis man tør tale åbent om ens tanker...
Jeg ved at kræftens bekæmpelse har nogle grupper for børn/ unge, hvis forældre er syge af kræft. Måske kan du sammen med din mor/ far undersøge om det vil være en god ide for dig at blive tilknyttet sådan en gruppe? Jeg ved i hvert fald, at det er en lettelse for mange, ind i mellem at være sammen med andre, der også har forældre, der har lidt af en livstruende sygdom...
Har du lyst til at snakke med en voksen du ikke kender, så er du selvfølgelig meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.