Brev
Er kræft arveligt?
Hej jeg er en pige på 12 år.
Jeg er bange for om kræft er arveligt og om jeg kan få det på den måde, og så måske dø af det.
Min mormors storesøster fik brystkræft og overlevede heldigvis. Min moster har også fået brystkræft og er blevet færdig med kemo i maj ca. Hun overlevede også.
Jeg er sådan en type der prøver alle tænkelige muligheder for alting så også med det her. Her kommer det: min mormors storesøster fik kræft og det gjorde hendes søsters ældste datter så også (min moster) Kunne det så være at det gik igen sådan at min mosters søster ældste datter kunne få kræft? Altså mig.
Det er bare sådan en tanke der bliver større og større. Nogle aftener ligger jeg i flere timer og tænker på det og på min seje moster uden at kunne sove.
Jeg vil gerne snakke med nogle om det men mine tætte veninder vil ikke kunne forstå det og de er heller ikke sådan nogle der giver råd om så dybe ting og sådan. Min mor kunne jeg måske godt tale med for hun går også og tænker noglegange på om hun kan få det, men ved ikke hvordan at jeg skal starte en samtale om det med hende:
( håber ikke at det var alt for forvirrende (det kan jeg godt være nogle gange)
Hilsen den bange pige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Du er rigtig god til at beskrive dine tanker om kræft og død. Jeg synes ikke, at dit brev er forvirrende. Det er nemlig rigtig ubehageligt, når nogen i ens familie, eller nogen man kender, bliver syge. Jeg kan godt forstå, at det sætter en masse tanker i gang, at både din mormors søster og din moster har haft brystkræft. Det er normalt, at man bliver bange. På BørneTelefonen taler vi med flere børn og unge, der tænker alle muligheder igennem ligesom dig, når nogen i deres familie får kræft.
Brystkræft kan være arveligt. Men det er ikke arveligt i de aller fleste tilfælde - risikoen er altså lille. Så selvom brystkræft er arveligt i nogle tilfælde, så betyder det ikke, at man med sikkerhed får brystkræft, hvis man er i familie med én, der har haft det. Giver det mon mening? Måske er det også rart for dig at vide, at brystkræft er en af de kræftformer, som der er gode muligheder for at helbrede, hvis det opdages i tide. Ligesom det er sket for både din mormors søster og din moster.
Det er ikke rart, at gå rundt med tanker om kræft alene og være bange. Derfor er det rigtig godt, at du skrev herind. Jeg synes, at det er en god idé at snakke med din mor om det. Hun tænker jo også på det, så måske vil det også være rart for hende at snakke med dig. Du kan jo spørge, om hun har tid til at snakke med dig, hvis du ligger en aften og tænker på det. Her kan du fortælle hende, at du er bange for døden og at du tænker på, som det din moster har været igennem. Hvordan lyder det? Du kan også skrive et brev til din mor og i brevet spørge, om I måske kan snakke om det en eftermiddag efter skole? Alternativt kan du vise hende det brev, som du skrev herind og mit svar.
Jeg håber, at du har fået svar på det, som du håbede og at du vil kontakte os igen, hvis du har brug for det. Enten ved at ringe eller sms’e på 116 111 eller skrive til os på chatten. Jeg ønsker dig alt det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen