Brev
Er jeg psykisk syg?
Kære brevkasse.
Jeg er en dreng på 14 snart 15 år, med et usædvanligt problem. Fra jeg kommer hjem fra skole til jeg går i seng, sidder jeg foran min computer og spiller med online venner. Jeg er aldrig sammen med mine klassekammerater, sidst var vist nytårsaften, men jeg gik da der kom flere og der blev fest.
Mine forældre synes at jeg bruger for meget tid på nettet, og min far sammenligner mig med en psykopat fra gang til gang. Alt dette er fordi jeg føler mig bedst tilpas når jeg er alene. Der er ingen der dømmer en, man behøver ikke at være sej, man er bare sig selv. Jeg kan sagtens snakke med andre, men jeg har ikke lyst.
Hver aften fortæller jeg mig selv, imorgen tager jeg initiativ, imorgen snakker jeg med de andre og får mange Venner, og en dag en kæreste. Men når dagen kommer og er ovre, sidder jeg alene derhjemme igen og spiller. Jeg elsker at være alene, men føler at jeg er forkert. Er jeg psykisk syg eller sådan noget?
Hilsen, T.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du godt kan lide at være alene og bruger det meste af din fritid foran computeren. Du spørger til slut om du er psykisk syg, fordi du bedst kan lide at være alene.
Jeg tror bestemt ikke, at du er psykisk syg af den grund. Der er mange mennesker, som i perioder af deres liv bedst kan lide at være alene, og jeg tænker at der er forskel på om man er alene fordi man selv har valgt det, eller om man er ensom, fordi man ikke har nogen venner, men egentlig gerne vil have nogle...
Du siger, at du elsker at være alene. Jeg tænker, at det er rigtig godt at kunne have det godt i sit eget selskab og ikke være afhængig af hele tiden at skulle være sammen med nogle for at have det godt. Jeg tror også, at vi som mennesker er meget forskellig,e hvad det sociale angår og det er der ikke noget forkert i.
Men du skriver også at du ofte planlægger, at du vil forsøge at lave lidt om på dit liv og vil forsøge at snakke noget mere med nogle andre og at få venner og måske en kæreste. Så jeg fornemmer også at du egentlig også godt kunne tænke dig, at det var sådan en gang imellem. Er det mon rigtigt forstået..?
Men en ting er at beslutte sig for det en anden ting er, hvordan du konkret kan gøre...? Du skriver, at du sagtens kan snakke med andre men ikke har lyst. Måske kunne du tænke lidt over, hvad det er der gør, at du ikke har lyst..? Er det fordi I ikke har fælles interesser..? Eller skyldes "ulysten" at du er lidt ude af træning med at være social..? Eller at det mon fordi, det ligger i luften, at man skal være sej og at du ikke rigtig orker at leve op til det?
Det er jo oftest lettest at snakke med nogen som man har noget til fælles med - ligesom du oplever, når du er sammen med dine online venner... Men af flere årsager kan det være godt også at have venner uden for cyberspace.
Og i den forbindelse kan det jo godt være, at du også skal se dig lidt omkring uden for din klasse, hvis du ikke rigtigt synes, at der er nogen i klassen, som du har det godt med..? Det kan være, at der er en ungdomsklub eller lignende, der hvor du bor...? Det kunne også være, at nogle af dine online venner kunne have lyst til at mødes i virkeligheden..?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt videre. Du er også meget velkommen til at benytte UngeChatten eller at ringe til BørneTelefonen på 116 111. - Nogle gange så er det nemlig en fordel at være i mere direkte dialog med rådgiveren, end det er muligt her i BørneBrevkassen...
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.