er ikke motiveret længere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev. Det glæder mig, at du har valgt at skrive herind til os på BørneTelefonen frem for at sidde med din ensomhed og frustration alene. I mit svar vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt videre.

Hele situationen omkring COVID-19 er meget turbulent, og din frustration er helt forståelig. I dit brev, kan jeg kan tydeligt se, at hverdagen er svær at komme igennem lige nu. Du beskriver, at begge dine forældre er læger, og det må derfor fylde ekstra meget i dit liv.

Du skriver, at dine forældre ikke taler om andet end COVID-19, og at det er hårdt at høre på hele tiden – det kan jeg sagtens forstå. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med dine forældre om, hvor meget det går dig på? Måske er de ikke klar over, hvor dårligt du egentlig har det lige nu.

Hvis du ikke har talt med dem om det, vil jeg råde dig til at gøre det, hvis du har mod på det. I kunne for eksempel aftale, at ingen af jer må tale om COVID-19 i et bestemt tidsrum, hver aften. Du er også velkommen til at vise dem vores breve, så de bedre kan forstå, hvad der foregår inde i dig – måske har du mod på det?

Det, at alle de events, som du havde glædet til, nu er aflyst, er virkelig også irriterende! Og at den koncert, som du skulle spille til bliver aflyst, kan jeg sagtens forstå, at du er ked af! Men forhåbentlig bliver den rykket, og ellers må du høre om det kan lade sig gøre, når alt er tilbage til normalen igen. Jeg tror bestemt, at der er mange, der stadig vil høre den!

Vores liv er blevet vendt lidt på hovedet i de her dage, og når man som du, er vant til at gå i skole og ses med venner, er det en stor omvæltning lige pludselig at skulle være hjemme og ikke ses med andre end ens familie. Derfor kan det være en god idé at prøve at få en slags hverdag i alt det her. En hverdag, hvor der også er plads til at være social og få tankerne lidt hen på noget, der gør en glad og rolig. Måske du kan se en god film, læse en bog, gå en tur eller andet, som du godt kan lide at lave?

Du skriver, at du ikke slet ikke har lyst til at stå op om morgenen, og at du føler alt er meningsløst. Det kan godt have noget at gøre med, at du lige nu ikke har så meget, du SKAL, udover at lave lektier. At lektierne så er for nemme, og der er alt for mange, hjælper selvfølgelig ikke. Har du mon overvejet at skrive til din lærer og høre, om hun/han kan sende nogle andre opgaver? Det kan være, at din lærer har nogle idéer til, hvordan du kan komme bedre igennem denne tid.

Noget der måske kunne hjælpe dig med at stå op om morgenen kunne måske være fx Morgensang på DR1, hver morgen kl. 09.05, Go’ Morgen Danmark, eller hvis du har Instagram, kan du lave morgen-fitness. Noget som komiker, Melvin Kakooza, står for. Han kalder det corona-fitness, og han sender live hver formiddag kl. 11. På den måde kan man også få bevæget sig lidt. Her er en liste over en masse ting, som du kan lave derhjemme.

Du skriver, at dine venner ikke svarer dig. Det lyder bestemt ikke rart at gå med følelsen af ensomhed og forladthed. Måske har du fået svar fra nogle af dem nu, når du får mit brev? Hvis ikke, kunne det måske være en idé at prøvet at ringe til dem via en videosamtale. Derigennem kan du muligvis få en helt naturlig forklaring på, hvorfor de endnu ikke har svaret dig.

Du kan også prøve at foreslå nogle af dine venner, at I kan lave noget, I synes er sjovt, “sammen” via en videosamtale. I kunne f.eks. male, spille et spil eller lave en quiz. Så vil du måske få følelsen af, at du har lavet noget anderledes og måske vil sådanne aftaler give dig noget at stå op til om morgenen.

Som du jo nok ved, har man i Danmark har besluttet, at skolerne og mange jobs skal holde lukket. Det har de gjort for at sikre sig, at der ikke er for mange der bliver syge på én gang sådan så de får travlt på sygehusene. Det er derfor rigtig godt, at de fleste af os, er hjemme den næste tid, sådan så lægerne og sygeplejerskerne kan hjælpe alle, som får brug for det.

Med det vil jeg blot sige, at du ikke er alene! Måske kan det hjælpe med til, at du føler dig mindre ensom. Vi er alle i samme situation. Det skriver jeg ikke for at underminere dine følelser, men det hjælper måske at tænke på det.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 og få flere forslag til, hvad du kan lave.

Jeg håber, at du finder ro i at være hjemme – og at du får talt med venner og dine forældre!

Mange varme tanker herhjemmefra.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.