Brev
Er det angst og depression eller overreagerer jeg???
Hej bb.
Jeg har haft det rigtig godt den sidste måned. Ja. Det lyder underligt i mit hoved… Men det stoppede for en uge siden. Sådan helt pludseligt. Okay, lad mig forklare:
Jeg går i 9’ene klasse og skal snart til skriftlig eksamen. Jeg er meget god skriftlig så de prøver er intet problem, men dem i juni når vi skal have mundtlige eksamener gør mig utroligt bange. (jeg stinker også til fremlæggelser, falder nemlig hele tiden over ordene, går kold og glemmer hvad jeg var i gang med at sige osv.)
Jeg har gennem hele mit liv fået fortalt at jeg skulle tage mig sammen og sige noget mere i timerne, og jeg var i praktik sidste år i en boghandel hvor de sagde: “Hvis du skal ud i arbejdsmarkedet bliver du nødt til at snakke noget mere”.
Jeg har aldrig hørt en sætning værre end den. For andre er det måske ingenting, men du har ingen idé om hvor mange gange jeg har hørt den sætning.
Jeg er ikke dum, selvfølgelig ved jeg at man skal kommunikere med folk, men det gør det jo ikke nemmere bare fordi jeg ved det, vel?!?! Jeg kan blive så sur når folk siger sådan noget!
Det er ligesom at sige til en baby, at nu skal den se at komme igang med at løbe en tur, for ellers kommer den ikke i god form. Hvad kan babyen bruge det til? Ikke en dyt.
Istedet kan man lære den hvordan den skal gøre, lige så stille, men det virker ikke som om der er nogen voksne der ved at man først skal lære babyen det, før den kan gøre det. Undskyld, det gør mig bare rasende…
Men de eksamener gør mig i hvert fald mega nervøs og bange.
I skolen flyttede alle mine venner skole da jeg begyndte i 7’ene og siden da har jeg været uden venner. Det er fint nok, men det bliver lidt ensomt i skolen. Selv når jeg får venner, ender jeg altid med at skubbe dem væk, så jeg gider egentlig ikke engang at prøve mere…
I gymnastik er jeg endelig begyndt at tage mit gym tøj med og være med i timerne, men mine lærer virker som om de er blinde! Når jeg prøver, siger de at jeg ikke gør det godt nok og så mister jeg bare modet med det samme. Så giver det da sig selv at jeg ikke gider at være med hvis jeg alligevel ikke får credit for det!
Ja. Hvorfor skriver jeg al det her? Når ja, fordi jeg har fået nok. Skolen gør mig mega bange, for det er kun babylivet af det liv der ligger foran mig og hvis jeg ikke engang kan klare den, så er jeg på spanden. Jeg er bange for fremtiden hele tiden.
Jeg ser meget YouTube for at få mine tanker andre steder hen, men i mit baghoved tænker jeg: åh nej. Hvordan skal jeg kunne komme igennem dagen i morgen? Hvordan skal jeg kunne finde ud af hvad jeg vil være? Hvordan klarer jeg mig nogensinde når jeg får et arbejde? Møder jeg nogensinde en person som jeg kan være fuldstændig mig selv i nærheden af? Osv.
Jeg er tit trist, stresset selvom jeg ingen lektier har, bange for fremtiden, for mennesker, for at skulle få ansvar, osv.
Jeg har haft det sådan i et par år nu og har tænkt på at sige det til mine forældre. At spørge dem om jeg kan blive tjekket for angst og depression, for hver dag oplever jeg at jeg føler jeg ikke kan overskue dagen. At jeg ikke kommer levende igennem den.
(Jeg tror også at jeg har haft et angst anfald, men jeg vil ikke tage for hastede konklusioner. Jeg oplever nemlig tit, at når en situation som jeg er bange for, rent faktisk sker, så begynder jeg at få ekstrem kvalme, ryster vildt meget, får hjertebanken, fryser som en gal og bliver svimmel så det føles gulvet er over alt. Er det et angst anfald?)
For et par måneder siden opdagede jeg det her band der hedder BTS (Det er et K-pop band) og er nu en ARMY (deres fans hedder army). De har kampagnen Love Yourself og deres sange er virkelig gode til at gøre mig glad, men det virker ikke rigtig på længere sigt. I en måned har jeg været okay, men selv der har jeg inderst inde ikke rigtig haft det godt.
Når, men jeg har tænkt mig at spørge mine forældre om jeg kan blive tjekket for angst og depression, men jeg er bare SÅ BANGE for at det er falsk alarm. Det vil være mega pinligt hvis jeg finder ud af at det bare er teenage hormoner eller et eller andet. At jeg overreagerer. Derfor har jeg ikke sagt det endnu…
Det er meget kladde agtigt skrevet, undskyld for det. Jeg ved ikke om det jeg har skrevet er til at finde hoved og hale i, men jeg håber det giver mening. Normalt skriver jeg ikke sådan, men jeg er så frustreret at jeg ikke kan holde mine tanker på plads.
Hvis du ikke har gættet det, så vil jeg lige sige at jeg er en meget genert, stille, bogelskende og tegne glad pige, men jeg har mistet interessen for alt for tiden. Der er meget jeg ikke har skrevet i brevet, men jeg startede faktisk brevet med tanken om at skrive, om jeg overreagerer?
Jeg synes brevet er skrevet meget dårligt, men det handler mest om at jeg føler jeg har brug for hjælp. Hjælp til at få det godt.
Jeg har det virkelig forfærdeligt med andre mennesker, og jeg bliver ved med at få de her ture hvor jeg føler mig fuldstændig død inden i.
Jeg kan ikke græde, selvom jeg kan mærke en hel storm inden i. Åhh jeg bliver bare ved med at skrive, var? Jeg føler overhovedet ikke at jeg har skrevet det her særlig godt…
(PS. Jeg glemte at skrive at mine forældre er skilte. Min papmor er i hvert fald også en af grundene til mit meget lave selvværd. Hun pointerer hele tiden mine fejl. HELE TIDEN. Ha. Undskyld, nu skal jeg nok ende brevet…)
Hilsen en frustreret pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tusind tak for dit lange, men rigtig gode brev, som giver mig et indblik i, hvad du tumler med og tænker på i øjeblikket. Jeg vil prøve at komme omkring de fleste ting, så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå, du ikke synes, det var en fed bemærkning at få med fra praktikstedet sidste år. Især fordi bemærkningen rammer lige ned i noget, du før har fået at vide – og som du faktisk godt er klar over og prøver at arbejde på. Nogle gange kommer folk til at sige noget, som egentlig kommer af den allerbedste mening, men som slet ikke føles sådan. Praktikstedet har garanteret rigtig godt kunne lide dig, men har villet give dig det råd med på vejen, fordi de måske har tænkt, at du har enormt meget at byde på. Måske har personen, der sagde det, troet, at sådan en bemærkning kunne give dig mere mod på at sige lidt mere.
Men jeg kan virkelig godt forstå, hvis det nærmest har haft den modsatte effekt, for som du skriver: hvad skal du bruge den bemærkning til, hvis du ikke ved, hvordan du kan komme i gang med at sige mere? Jeg kan fortælle dig, at du langt fra er den eneste, der føler, at det kan være svært at sige noget i timerne eller i andre situationer, hvor man ikke føler sig helt på hjemmebane. Og det er ikke noget, man bare sådan lige kan lave om, fordi der er nogen, der siger, at man burde tale lidt mere. Det kræver rigtig meget tid og øvelse – og tit kræver det også, at man får lidt hjælp til det. I skolen kunne det f.eks. være, at læreren begynder at stille én et spørgsmål – uden man selv behøver at række hånden op – men på en måde, hvor man ikke føler, at man bliver udspurgt og bare skal svare rigtigt. Det kunne f.eks. være spørgsmål som ‘Nu har vi læst denne her tekst. Hvad synes du om den?’. Læreren kan helt sikkert også hjælpe dig på andre måder. Det vigtige er, at I får talt sammen om det, og at I får aftalt noget, du har det godt med.
Kunne du have lyst til at snakke med dine lærere om det? Hvis du får lidt støtte til at sige mere i timerne, kan det være, at du stille og roligt får det lidt bedre med at sige noget højt i sådan nogle situationer. Det kan endda betyde, at du får det lidt bedre med at gå til de mundtlige eksamener til juni.
Hvis du har lyst til at snakke med dine forældre om det også, vil det også være rigtig fint. Hvis du har lyst, kan det også være, at de kan hjælpe dig med at tale med en lærer. Så kan du fortælle, at du har rigtig svært ved at sige noget i timerne – at du gerne vil blive bedre til det, men har brug for hjælp og støtte. I samme omgang kunne I måske også tale lidt om det dér med, at du ikke rigtig synes, du har nogle venner i klassen. Det kan lærere sommetider også hjælpe lidt på vej ved at lave nogle aktiviteter med klassen, der bringer eleverne tættere sammen.
I forhold til det, der måske kunne være angstanfald, kan det godt lyde som om, at det er reaktioner på, at du står i en situation, hvor du bliver nervøs og måske føler dig utryg. Men om det er et angstanfald, kan lægen være med til at vurdere. Selvom det kan føles enormt grænseoverskridende, er det rigtig vigtigt og godt, at du er opmærksom på dig selv og tænker, at du faktisk gerne vil undersøges for angst og depression. Jeg kan godt forstå dine tanker omkring ‘Hvad hvis nu der slet ikke er noget?’, men jeg synes, det er både stærkt og sejt at få sådan noget undersøgt, hvis man har en mistanke om, at der kunne være noget – også selvom det skulle vise sig, at der ikke er noget.
Når man mærker, at alt ikke føles helt, som man synes, det burde, er det kun godt at tage det alvorligt – for hvis der er noget, kan man nemlig få hjælp til at få det bedre. Og du har ret til at have det godt – både derhjemme og i skolen. Det er de voksne omkring dig, der ansvaret for det.
Der er også rigtig mange, der bekymrer sig om fremtid, og som synes, det er hårdt at gå i skole, og det kan det også være – især i perioder. Selvom man godt kan komme til at se skolen som ‘barnemad’ i forhold til voksenlivet, kan de to ting være svære at sammenligne, for selvom man også kan forestille sig, at voksenlivet kan være hårdt, har man også mere erfaring, når man er voksen.
På dén måde behøver det slet ikke føles som ‘barnemad’ at gå i skole – og hvis man synes det er svært at gå i skole i en periode, er det bestemt ikke ensbetydende med, at man så vil have det rigtig svært i sit fremtidige voksenliv og job. Tværtimod kan du få nogle erfaringer omkring dig selv nu, som du kan bruge til at gøre livet lettere senere hen.
Så det er helt OK, at du synes, det er rigtig hårdt lige nu – det behøver slet ikke betyde, at du vil have det sådan altid! Måske hjælper det lidt at tænke på, at det faktisk er helt OK, at man har en svær periode – og at man gerne må give sig selv lidt tid og plads til at have det sådan, og så kan man måske lidt nemmere få det bedre.
Derfor synes jeg, det er rigtig godt, du vil tale med dine forældre om, at du har brug for at komme til lægen, fordi du oplever noget, der føles som angstanfald.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal tage hul på samtalen eller hvis du har brug for at snakke mere om noget af det, du skriver om, er du mere end velkommen til at SMS’e eller ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Endnu engang tusind tak for dit fine brev! Jeg ved, der er mange, der kan genkende sig selv i mange af de ting, du skriver – så der er helt sikkert nogle, der vil være glade for, at de ikke er de eneste i verden, der har det sådan. På den måde har du måske også gjort noget godt for en masse andre.
De bedste hilsner
BørneTelefonen