Depression, smerter og lav selvtillid :(

Hej jeg er en pige på 14 (15 til juni) jeg er normalt en glad pige som elsker fart (vi har en del kørertøjer som jeg må kører på!!!) og ridning og har rigtig mange nærer venner men….

Siden December har jeg døjet rigtig meget med stærke smerter i hele kroppen :'( jeg har indtil videre været ved 5 læger/speciallæger, men ingen af dem har kunne findet noget som helst. Jeg har også fået taget 16 blodprøver og de var alle sammen normale… Siden slutningen af januar er jeg desværre begyndt at græde mig selv i søvne og jeg har prøvet at undgå det ved at gå senere og senere i seng (gik før i seng ved 9-10 tiden, nu er det mere ved 11-12 tiden) (står op kl 6:30-7) men det hjælper over hovdet ikke.

jeg græder, fordi man ikke ved hvad jeg fejler, jeg er lidt overvægtig (ikke ekxstrmt bare lidt ), har fået et lidt skidt forhold til mine forældre, er rastløs, dårlige karaktere, kan ikke følgemed i timerne, får ikke lavet lektior, føler jeg er en belastning og at det hele ville være meget nemmere hvis jeg ikke var her…. så sent som i går havde jeg er skænderi med min far da vi lavede en aftale om at han skulle kikke på vores ødelagte ATV (søg på “linhai 260” så kommer sådan en op) mens jeg satte mad på bordet.

men da vi så var færdig med at spise sagde han at vi sammen kunne gå ud og fixe den. og det er der jo ikke noget galdt i, men jeg sagde så, at det ikke var en del af aftalen. og så blev han rigtig sur og for at gøre et langt skænderi kort endte det med at han gjorde grin af mig, sagde jeg skulle skride og fucke af, og at jeg ikke måtte køre på nogle af vores køretøjer selvom jeg har selv betalt til nogle af dem… jeg græd hele aftnen.og efter jeg er begyndt at græde er jeg blevet meget mere sart med sådan noget. Jeg kan skjule alle de følelser nogle få dage men så knækker jeg så også fuldstændig sammen…

Men det med at jeg er rastløs Jeg laver ikke rigtig noget men syntes altid jeg har travlt… for travlt jeg har lige pt 4 heste jeg skal se til hvor af den ene skal aflives på onsdag:'(.. 2 af dem er ny mor og føl og den sidste er en en skadet en som jeg passer. de heste er det eneste jeg skal lave i løbet af ugen men jeg kan ikke finde tid til det, da jeg har mistet min drivkraft, jeg kan ligesom ikke komme igang (heller ikke om morgnen når jeg skal i skole)… jeg har mistet lysten til livet..

mine forældre sammenligner også altid deres liv med mit, med at de altid har arbejde at lave og holder aldrig fri. men jeg er 14 og jeg har ikke lyst til at arbejde/lave noget hele tide men det syntes de ikke hvergang jeg har en fridag klager de over mig… vil i ikke nok svarer det er et rigtig stort skridt for at åbne op for andre men jeg kan ikke klare at holde det inden i mig længere da alle tror jeg har det fint…

hvordan får jeg stoppet med at græde mig selv i søvne. hvordan får jeg min drivkraft igen. hvordan får jeg et bedere forhold til min forældre hvordan får jeg fortalt dem at jeg ikke har det særlig godt hvordan kommer jeg igen med lektior

Hilsen hende der ikke har det særlig godt….

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14,

Tak for dit brev. Flot at du har skrevet. Det er, som du skriver, et rigtig stort og mange gange svært skridt at få åbnet op over for andre omkring, hvordan man har det. Det er en følelse, du deler med rigtig mange unge, så det er flot, du har haft modet.

Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå, det er super svært for dig lige nu. At have smerter og blive så meget undersøgt, som du er, uden at de kan fortælle dig, hvad du fejler, er en kæmpe utryghed at være i.

Når man har ondt hele tiden i kroppen, så er det helt naturligt ikke at have overskud til noget som helst, og ja så kommer du også bagud med dine lektier, og der kommer nemt konflikter i familien, som du beskriver.
Man kan sige, det er en slags ond cirkel, du er kommet ind i, og jeg tænker, at det er vigtigt, at du får hjælp til at få den brudt.

Det er vigtigt, at du får fortalt det her til en voksen, som du har tillid til. Måske kan du prøve dine forældre igen, og hvis ikke du orker det, så er der måske en anden voksen, du har tillid til; en lærer på skolen, en venindes mor, en anden i din familie, eller en helt anden..? Jeg ved godt, det er svært at bede om hjælp, men du kunne måske bruge dit brev til os at snakke ud fra, det beskriver rigtig godt, hvordan du har det.

Du fortjener, at en voksen sammen med dig får lagt en plan for, hvordan du får din gode energi igen, og hvordan du kan leve med ikke at vide, hvorfor du har ondt i kroppen. Og måske en hjælp til at få en snak med dine forældre om, hvad det vil sige, når ens datter bliver teenager...

Det er en tid, der kan være svær for den unge, men bestemt også for forældrene. Man kan sige, at de skal til at lære deres barn at kende på ny, fordi der sker så meget, og det er helt naturligt og noget, der sker i de fleste teenage familier. Det er ikke dit ansvar at lære din mor og far at være forældre til en teenager, men de skal vide, hvor skidt du har det, for at kunne hjælpe og øve sig i at være forældre til en teenager.

Jeg håber, du kan finde en voksen, så du kan få den hjælp, du fortjener, så ikke du skal græde dig i søvn, for det er ikke rimeligt!

Måske kan det også være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne rådgivere klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.