Brev
Depression?
Hej
jeg er en pige på 15, november 16. Det her stået på i det par år nu, to måske tre. (jeg håber vikelig mit brev bliver besvaret) Jeg ved ikke helt hvordan eller hvorfor jeg startede på det, men jeg startede med at gøre mig selv ondt. Min mor og hendes ex gik fra hinanden, ikke at der var noget galt i det. Jeg brød mig ikke så meget om ham. God knows why.
Jeg selv har været skilsmissebarn siden jeg var to, og det rør mig ikke. Men jeg har utrolig dårlig selvtillid, jeg er aldrig blevet mobbet (ikke mere end hvad “normalt” er). Jeg er for fed. 165 og 54 kg. Hader hvordan jeg ser ud, min intelligens, ALT. Og det bliver jo kun bekræftet når man lige får kasted den i hoved “Du er dum.” Om det er ironi eller ej.
Min (halv) lillebror blev diagnoseret med epilepsi i sommers, min højt elskede farmor døde i oktober, dagen for min mors fødselsdag. Men jeg statede på at gøre mig selv ondt pga. det ligsom løsnede op. Jeg glemte jeg var dum og grim. Og så kun smerten.
Jeg havde været vild med denne her helt ualmindlig dejlige dreng i et par måneder, og ligså var min bedste veninde, og jeg besluttede mig for at hun kunne får ham (by the way hun havde en kæreste -langdistance forhold) hun holde i hånden med ham fyren vi begge kunne lide og jeg var knust. Og skuffet. Og overlod ham derfor til hende. Men jeg tænker stadig på ham efter 3 år! Jeg gjorde mig selv ond ved at nive, bide, brande, skære, piske, og slå mig selv. Så hvor lang tid jeg kunne holde min arm på det brændene amatur på badeværelset.
Talte sekunderne. Men det min veninde gjorde skabte et kæmpe brud i min tillid til hende. Men jeg fortalte hende hvad jeg gjorde mod mig selv, og hun overbeviste mig om at gå til en psykolog. Ok. Hende fortalte jeg ALT til, og hun syntes åbenbart at mine forældre også skulle vide det, efter ET fucking besøg! Jeg svor jeg aldrig ville gå der hen igen, for så ville min mor måske få det at vide. Alt det der bare ikke måtte ske. Ikke nok med at jeg gjorde mig selv ondt, men nu gjorde jeg sku også min mor ondt.
Jeg er så dum! Jeg tog en “kold tyrker” som man siger, og stoppede med at gøre det jeg nu gjorde.Og et begyndte faktisk at gå bedre, langsom men bedre. Og nogle gange var jeg i tvivl. For jeg kunne ikke mærke ulykken længere, men jeg kunne bestemt heller ikke mærke noget der ligner lykke.
Men efter det med min lillebrors sygdom og min farmors død, er det bare gået ned af bakke. Jeg kan ikke fortælle det til nogen, for man kan sku ikke stole på en skid af hva’ folk siger. Og alt er bare gråt. Mine karktere ligger på omkrig 4.5…Jeg har taget mere på. Og alt er bare røv og nøgler.
Jeg har aldrig kysset en dreng. Og jeg tror min far er alkoholiker. Jeg kan ikke lide at være hos ham. Der er uhygiegnisk. Men han siger at alt snart skal laves om. Nye møbler og sådan. Så okay. Men jeg har det som om jeg er igen ting. Jeg kan hverken grine eller græde. Jeg er bare kold. Og så her i aftes, sad jeg med en elastik om håndledet, og jeg slog lidt imod. Og igen og igen og igen. Og det føltes bare SÅ godt!
Men hvad skal jeg gøre?? Gå til psykolog? Fandenedme nej! Har jeg en deprission? Skal jeg søge læge?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det lyder som om, det er rigtig svært at være dig. Du har forsøgt at klare dine vanskeligheder ved at skade dig selv og har oplevet, at det hjælper her og nu. Når man gør det, er det en måde at klare tilværelsen på, men som du selv har oplevet, bliver problemerne ikke løst.
Jeg tænker, at det var ærgerligt for dig, at du følte at din tillid til psykologen blev brudt. Det lyder som om, det var en uheldig måde, psykologen handlede på, så resultatet blev, at du ikke har lyst til at prøve det igen.
Jeg tænker, at du har været uheldig, og at der måske er andre psykologer, der ville gøre det anderledes. Så måske skulle du give det en chance mere..? Måske kunne du starte med at fortælle, hvordan din tillid blev brudt, og at du derfor er lidt skeptisk - det kan måske være med til at gøre en eventuel ny psykolog (hvis du overvejer mit råd) opmærksom på at lytte til dine ønsker.
Jeg kan ikke svare dig på, om du har en depression. Men det sker af og til, at unge i din alder får en depression, og jo hurtigere man kommer i behandling, jo nemmere kommer man over det. Så jeg synes faktisk, det var en god idé, at du kontakter din læge. Det er nemlig en læge, der vil kunne finde ud af, om du har brug for hjælp.
Jeg vil også opfordre dig til at kigge på
www.selvskade.dk.
Her kan du læse om andre unge i samme situation som dig, og du kan se, hvordan man kan få hjælp og lære at hjælpe sig selv, i stedet for at skade sig selv.
Hvis du har brug for at snakke videre om din situation, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten, for jeg er ikke i tvivl om, at du har brug for noget hjælp til at komme videre. Den hjælp har du selv haft styrke og mod til at starte ved at skrive til BørneBrevkassen.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.