Brev
Depression
Hej brevkasse..
Mine veninder har snakket sammen, og kaldt for et par dage ind til krisemøde. De konfronterede mig med, at de var bekymrede for mig, og at de ville forslå mig at blive tjekket for depression.
Her er mit spørgsmål så: kan jeg godt have en depression som 15 årig? Her er nogen af de ting jeg går og kæmper med og som mine veninder tror kan være symptomer: jeg er meget træt, kan ikke rigtig tage mig sammen til noget, jeg græder tit. Også uden at vide hvorfor, jeg spiser en del, og har også taget meget på i vægt, jeg kan ikke koncentrere mig i skolen, jeg vågner meget om natten, har svært ved at sove om natten og jeg bebrejder mig selv alting.
Jeg vil lige sige, at disse ting ikke altid har været sådan. Det er kommet for 2-3 måneder siden.
Knus den forvirrede og måske deprimerede.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev- hvor er det godt, du skriver, ligesom det er godt at høre, at du er en del af en venindegruppe, hvor I bekymrer jeg om hinanden og lægger mærke til hvis en af jer ikke trives...
Du spørger, om du som 15 årig kan have fået en depresion. Og det kan du godt. Men jeg kan slet ikke vurdere, om du faktisk har en depresion - for man kan ikke stille en diagnose gennem en brevkasse.
Men jeg er enig med dine veninder i, at de symptomer, du beskriver er bekymrende.- Så uanset om det så er en depresion eller ej, så synes jeg, du skal tage det alvorligt, og gå til din læge, så du kan få en snak med ham/ hende om, hvordan du har det.
Hvis du synes, det er svært, så bed evt. en af dine søde veninder om at gå med dig eller tag en kopi af brev + svar med og bed lægen om at læse det igennem. Så vil hun/han jo få et meget præcist billede af, hvad du frygter, og hvad I skal snakke om... Hvad tænker du mon om det?
Du nævner slet ikke dine forældre, men helt generelt, så er det ofte en god ide at fortælle dem om, hvordan man har det, så det vil jeg også anbefale dig at gøre, hvis du på nogen måde kan det...
En del mennesker oplever, at deres humør bliver meget påvirket af de mørke vintre her i Danmark. Jeg ved ikke, om det også gælder for dig, men måske kunne du prøve at lægge mærke til om det hjælper dig, hvis du sørger for hver dag uanset vejret at gå en tur uden for i dagslys i mindst en halv til en hel time. (Hjælper det ikke, så skader det jo i hvert fald heller ikke med frisk luft og motion...)
Jeg håber det bedste for dig.
Knus fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.