Brev
Depression
Kære Børnebrevkassen jeg tror jeg har en depression. da jeg altid er trist og ikke kan se det sjove i mine fritids interesser mere.
Jeg har også problemer med at sove. tror i jeg har en depression? og hvis jeg har hvordan skal jeg fortælle mine forældre det?
Mvh M.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Hvor er jeg glad for, at du skriver ind til BørneBrevkassen med dit problem. Ofte når børn og unge er triste, er den største forhindring mod at få det bedre, at de ikke fortæller andre, hvordan de går og har det. Derfor er det super godt, at du skriver til os nu, så vi kan give dig nogle gode råd til, hvordan du kan få hjælp til at få det bedre.
Du spørger mig, om du kan have fået en depression, siden du går og føler dig trist og ikke længere synes, at dine fritidsinteresser er sjove. Jeg tænker, at du godt kan være trist og have svært ved at sove uden at have en rigtig depression, men det er svært for mig at vide. Men det som er vigtigt, er at finde frem til, hvad det er som gør, at du går og føler dig trist?
Tristhed kan komme af mange forskellige grunde, så derfor vil jeg prøve at stille dig nogle spørgsmål, som måske kan sætte dine tanker lidt i gang hos dig: Føler du dig ekstra presset i skolen eller til fritidsaktiviteterne for tiden? Har du måske oplevet at blive mobbet? Er der sket nogle ændringer derhjemme, som er svære for dig? Eller noget helt fjerde måske?
Du spørger i dit brev om, hvordan du skal sige det til din mor og far? Jeg glad for, at du tænker, at din mor og far skal have at vide, hvordan du har det. For så får de jo en chance for at hjælpe dig! Jeg tænker, at din mor og far ønsker, at du er glad og gerne vil hjælpe dig med at blive det, og derfor er det vigtigt, at du får det sagt til dem. Måske du kunne vise dem det brev, du har skrevet til mig? Her står det jo så præcist og flot beskrevet, at du er trist og ikke kan sove.
Jeg ved fra mange af de unge, jeg har været i kontakt med her på BørneTelefonen, at det kan være svært at fortælle sin mor og far, at man ikke har det godt, fordi man gerne vil passe på dem, ikke bekymre dem og gøre dem kede af det. Men ens forældre bliver glade for at høre, hvordan deres børn har det, for så kan de hjælpe dem. Og det er jo de voksnes opgave at passe på deres børn og ikke omvendt. Så jeg er sikker på, at det er en god idé du har, at sige det til din mor og far.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Hvis du stadig har brug for rådgivning, eller for at tale med en voksen om hvordan du har det, så er du altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på tlf. 116111, hvor vores søde rådgivere sidder klar på telefonen til at snakke.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du snart finder ud af, hvor tristheden kommer fra, så du kan komme af med den og blive glad igen.
Kh. BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.