Brev
Depression
Hej, jeg skriver dette brev for at få hjælp imod min depression.
Jeg har gået rundt og været meget ked af det i laaang tid. Og vil gerne have min depression overstået for det forstyrrer mig mentalt, skole, social og mange andre ting
Jeg var valgt og ikke at sige det til nogen og vil gerne løse det selv, men man kan jo ikke leve hele livet uden hjælp…
Nogle gange tænker jeg på at bare give op… Har ikke rigtig noget der giver lykke i livet der er kun musik og ikke andet og musik er også grunden til at jeg er i dag.
Vil bare have en kæreste eller nogle venner, men det ekstremt svært da jeg er meget indadvendt og har det svært socialt kan bedst lide at være alene.
Jeg har taget sådan nogle test på internettet og der står jeg har en svær depression og social angst ved godt at man ikke bare kan blive diagnosticeret sådan, men det må da det fortælle noget.
Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre og ved ikke rigtig noget er rimelig forvirret… Håber i kan hjælpe ud fra det jeg har skrevet:)
Tak på forhånd.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Det lyder til, at du har det rigtig svært og har haft det i lang tid. Derfor er jeg rigtig glad for, du har skrevet ind og delt dine tanker. Det viser mig, at du gerne vil have hjælp, og det er første skridt på vejen til at få det bedre.
Du skal vide, at de fleste mennesker oplever svære perioder i deres liv, hvor de er nedtrykte og kede af det. Det lyder til, at du har sådan en periode lige nu, og så kan det hele se håbløst ud. Det er dog vigtigt du ved, at der er en vej ud af det, og du skal ikke kæmpe alene.
Du skriver, at du gerne vil løse det selv, men også at du ved, at man ikke kan leve hele livet uden hjælp. Det er nemlig helt rigtigt. Vi er sociale væsener, og vi har behov for at dele livet med nogen. Det er det, der er med til at give livet mening. Derfor håber jeg også, at du kan finde nogen omkring, du er tryg ved, som du kan dele det med.
Du nævner ikke dine forældre i dit brev. Kunne det være en mulighed? Det er oftest sådan, at forældre rigtigt gerne vil hjælpe deres børn, men det er bare ikke altid at forældre helt forstår, hvad man har brug for.
Derfor kan det være en god idé at være helt klar på, hvad man har brug for. Det kan måske hjælpe dig at skrive det i et brev til dem? Eller vise dem det brev, du har skrevet herind – og mit svar.
Hvis du vil have lidt inspiration til, hvordan du kan skrive en brev til dine forældre, så er der en guide her: skriv det til nogen
En mulighed er også at få talt med en anden voksen omkring dig, som du har tillid til. Det kan være en lærer, en moster eller onkel. Så kan han eller hun hjælpe dig med at få talt med dine forældre. Det vigtigste er, at du får talt med en voksen omkring, hvordan du har det, så du kan få det bedre. For det fortjener du!
Det lyder til, at din tristhed har stået på længe, og at det påvirker din hverdag meget. Du har prøvet at tage nogle test på nettet, der viser du har svær depression og social angst. Som du også selv skriver, så kan du ikke blive diagnosticeret via nettet.
Det er din læge, der skal gøre det. Derfor synes jeg også, at det er en rigtig god idé at få talt med din læge. Hvis du synes, det er svært at få startet, kan du fx sige til lægen: “Jeg har været rigtig ked af det i lang tid, og det går ud over hele mit liv. Jeg er bange for, jeg har en depression og vil gerne have hjælp.”
Hvis I sammen finder frem til, at det faktisk er en depression, du slås med, kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne fx samtaler med en psykolog. Og heldigvis får langt de fleste af dem, der får en depression det godt igen med den rigtige hjælp.
Du kan selv bestemme, om du vil have din mor eller far med til lægen eller selv tage derop, dog skal lægen fortælle dine forældre, at du får en henvisning til psykolog, hvis du får det. Nummeret til lægen står på dit gule sygesikringskort.
Du har heldigvis fundet noget, der giver mening i dit liv, nemlig musikken. Det er rigtig godt at vide, at du har musikken, når alt andet synes meningsløst. Måske kunne musikken netop være vejen til at finde nye fælleskaber, så du kan få nogle venner og evt. en kæreste.
Jeg ved ikke, om du selv spiller musik, eller det mere er det at lytte til musikken? Måske kunne du starte med at spille i et band, eller hvis der er en særlig musikgenre, du er optaget af, så findes der måske fællesskaber omkring det, som du kan blive en del af? Det kan fx være på nettet eller på byens ungdomsskole.
Jeg håber, mit svar har givet dig mod på at tale med nogen om, hvordan du har det. For det er virkelig vigtigt ikke at gå med det alene. Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os. Der sidder en voksen klar til at hjælpe dig på 116111 eller via chat eller sms.
Jeg håber meget, at mit svar har givet dig nogle idéer til at få det sagt. Du er altid velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen på telefon 116 111, hvis du har brug for at tale mere om det eller noget andet. Du kan også fange os via sms og chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen