Brev
Coronavirus
Kære børnetelefonen.
Vi høre heletiden nyt om corona-virussen og jeg er blevet bange for at jeg er smittet. Min veninde var i Italien her i vinterferien, men hun har ikke selv vist bekymring for om hun havde smitten med hjem, selv ikke da hun blev syg.
Det var dog mest forkølelses symptomer, men den by hun stod på ski i var omringet af steder, med corona. Jeg tror godt hun kunne have haft den og selvom hun var syg og jeg sagde til hende at jeg gerne ville have hun holdt afstand for at jeg ikke selv skulle blive smittet af hendes forkølelse har hun krammet mig og sat sig helt op af mig.
Jeg er nu selv syg og sidder i øjeblikket derhjemme efter at være kommet hjem fra en tur til Hamborg, hvor jeg har været sygt snottet, har hostet og følt jeg skulle kaste op flere gange.
Hvordan kan jeg vide om jeg er blevet smittet og om jeg har corona, når jeg ikke må tage til lægen på grund af smitterisikoen og hvis jeg skal i karantæne hvad så med min familie, bliver de så også syge.
Også hvad gør jeg, for hvis min veninde har smittet mig, så har jeg smittet min klasse, deriblandt min lære og så skal hele skolen jo lukke ned og hvad så med min årgang? Vi skal tage vores afgangseksamen lige om lidt.
Håber i kan finde et svar og hjælpe mig igennem min forvirring.
Venlig hilsen Pige, 15 år
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15-årige pige
Jeg kan sagtens forstå, at du kan blive bange i disse tider. Man hører så meget og ved så lidt. Det kan opleves meget skræmmende med alle de historier og billeder vi hele tiden ser på tv og på nettet.
Det lyder som om, at din veninde ikke helt fik tænkt sig om i situationen. Måske vidste hun endnu ikke helt, hvor alvorlig coronavirus kan være? Det var så sejt, at du sagde til hende, at du ikke ville kramme eller sidde tæt.
Det er supergodt, at du er så opmærksom på dine symptomer, og at du gør dig nogle overvejelser om, hvordan du kan undgå at smitte andre. Du gjorde det helt rigtige ved at blive hjemme, da du følte dig syg.
Jeg håber, at du har fået det bedre. Men hvis du stadig føler dig syg, så kan du kontakte coronahotline på: 70200233 – her kan de fortælle dig, hvordan du skal forholde dig til din sygdom.
Hvis du gerne vil vide mere om coronavirus, så kan du læse mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside her: Sundhedsstyrelsen – coronavirus – måske kan du læse det sammen med dine forældre?
Fordi der er lidt ventetid her i brevkassen, så er der sket en masse siden du sendte dit brev. Blandt andet er skolerne blevet lukket. Derfor tænker jeg ikke, at du længere har nogen grund til bekymring i forhold til smitte på skolen. Hvor er det ansvarligt af dig, at du tænkte på det.
Med hensyn til jeres afgangsprøver til sommer, så er jeg sikker på, at skolen kommer til at lægge en plan for, hvordan I kan klare det bedst muligt.
Hvis du følger med på Aula og gør det, som lærerne anbefaler, mens skolen er lukket, så skal du nok blive klar. Det kan også være en god ide at tale med dine forældre og dine kammerater om, hvordan du bedst holder skolearbejdet ved lige. Måske kan du lave et skema for dig selv, så du får lavet noget hver dag?
Jeg vil også foreslå dig, at tale med dine forældre om dine bekymringer. Du har måske allerede fået svar på nogle af dine spørgsmål – der sker jo nyt hele tiden.
Et råd herfra er også at holde fast i hverdagen og ikke lade corona fylde det hele. Måske kan du videochatte med nogle af dine venner? Eller se en god film, læse en bog, gå en tur eller andet, som du godt kan lide at lave?
Ellers kan du ringe ind til BørneTelefonen 116111 og tale med en af vores rådgivere om alle dine spørgsmål. Jeg håber, at du kan blive beroliget og få svar på alle dine spørgsmål.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen