Brev
Corona ødelægger julen
Julen plejer at være min ynglingd tid på året. Med hygge, god mad, musik og glæde
Men i år er begge mine forældre testet positiv (og jeg negativ) og jeg ka derfor ikke rigtigt glæde mig til julen fordi at jeg muligvis ender med at skulle sidde isoleret alene på mit værelse
Eller måske være alene sammen med min far
Mine bedsteforældre, oldemor og min bedstefars bror skulle have været kommet men det kan de formentligt ikke da min mor stadig har det ret skidt idag (20) december.
Og man skal jo være rask 48 timer før man må bryde isolationen
Vi skulle også have været i sommerhus i tyskalnd til nytårsaften hvilket vi også måtte aflyse
Jeg føler bare at det ødelægger det hele, hvorfor lige nu? Lige i juletiden som jeg elsker allermest?
Jeg er virkelig fortvivlet og bange for at julen ikke kommer til at blive god eller hyggelig
Jeg ved godt at der er mange andre med større problemer, men mige nu føles det hele bare lidt meningsløst også nu hvor jeg ikke kan bruge juletiden med hverken familie eller venner
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Hvor er det dejligt, at julen plejer at være din yndlingstid på året. Jeg kan læse, at du normalvis forbinder julen med hygge, god mad, musik og glæde. Det er da helt sikkert noget af det, julen helst skal handle om.
Desværre kan julen også være en ret svær tid for mange, og i år er den desværre også blevet det for dig.
Både din mor og far er smittet med Corona. Turen til Tyskland er allerede blevet aflyst, og måske kan I heller ikke få besøg af dine bedsteforældre og oldemor. Jeg kan godt se, at der er meget, der er blevet lavet om.
Når traditioner og fastlagte planer må laves om i sidste øjeblik, så kan det føles som et stort tab af kontrol. Jeg ved, at man kan komme til at føle sig magtesløs, trist og næsten helt klaustrofobisk, fordi de gode planer må og skal aflyses. Det er på ingen måde rart, og derfor kan jeg også sagtens forstå, du bliver fortvivlet.
Du skal ikke tænke på, om dit problem er stort nok – som du skriver til sidst – dine følelser er dine, og det er godt, du skriver og deler dem. Både for at få “sagt” det højt men også for andres skyld, for du er slet ikke den eneste, der er fortvivlet over Corona lige nu.
I øjeblikket taler jeg med børn og unge næsten hver dag. Børn og unge, der lige som dig, er meget fortvivlede over Corona og isolation. Mange af de børn fortæller mig, at deres virkelighed er blevet vendt helt på hovedet. De fortæller, hvordan de har svært ved at overskue, hvordan det hele skal blive godt igen.
Jeg fortæller dig det, så du ved, du ikke er alene. Det kan være rart nogle gange at vide, at andre går igennem noget, der ligner ens egen situation.
Som jeg læser det, så er dit ønske, at julen bliver god og hyggelig. Jeg synes, det er et super godt mål. Hvis jeg må, så vil jeg rigtig gerne komme med nogle forslag til, hvordan I stadig kan forsøge at holde en god og hyggelig jul.
Allerførst vil jeg spørge dig, om du har talt med din mor og far om det? Det tænker jeg, du har, for det virker til, at du er godt inde i planlægningen. Men måske du ikke har fået fortalt dem, hvor fortvivlet du er lige nu.
Det kan være et godt sted at starte. Du kan fx sige: “Mor og far, jeg er mega ked af, at jul og nytår nok bliver anderledes i år. Jeg bliver ked af at tænke på, at jeg skal sidde isoleret på mit værelse. Jeg kan mærke, at jeg virkelig har brug for, at I støtter mig igennem den her svære tid.”
Måske den samtale også kan lede hen til, at I finder på nogle hyggelige planer julen over. Hvis I ikke får besøg af bedsteforældrene, så kunne i fx tale om, hvordan I kan gøre juleaften mindre men lige så hyggelig i år. Det kan være, du kan bruge dagene op til jul på at skrive et rigtigt juleeventyr.
Når man finder på eventyr og skriver, så har man chancen for at drømme sig lidt væk og finde på alt det, man ønsker sig og kunne forestille sig.
Det kan være, du ikke er så vild med at skrive. Nu ved jeg ikke, om du kan lide at klippe julepynt, male eller andet. Hvis du kan, så kan I måske også lave noget helt særligt pynt eller et familiemaleri, som I hvert år kan tage frem til jul, så I kan mindes den jul, der var ret anderledes. Sådan kunne det også være med dit juleeventyr.
Husk på, at mine forslag bare er mine. Du kan sagtens selv finde på gode ting at bruge tiden på. Måske du kan aftale med dine forældre, at I skal opfinde nogle særlige traditioner i år.
Traditioner kun for jer. Det kan være alt fra, at I skal mødes med hele familien online og synger julesange d. 24. om morgenen, at I skal bage et julebrød med form som en Coronavirus, at I skal se Disneys store juleshow på samme tid som resten af familien og kommentere på det via. sms til hinanden.
Du kunne måske også lave en musikquiz, som du og dine venner kunne afholde online…
Du kan sikkert også komme på en masse idéer, som kunne være sjove for lige præcis dig og din familie. Kunne det mon give mening for dig, tror du?
Måske du også kan kigge frem til en af juledagene – d. 25. eller 26. – det kan være, din mor har det lidt bedre, og I kan gå en lang tur sammen, krybe ned under dynerne og se julefilm en hel dag eller tage ud og fælde et juletræ og danse rundt om det, selvom det ikke er juleaften.
Og imens jeg håber, at du sammen med dine forældre får planlagt en “helt okay” jul, så kan vi forhåbentligt se frem en jul næste år uden så meget Corona. Husk på, at vi på BørneTelefonen har døgnåbent – også i julen og nytår.
Hvis det hele bliver for svært, og du trænger til at dele dine tanker, så kan du ringe til os på 116111. Vi vil altid gerne lytte og hjælpe dig igennem en tid, som kan være uvis og mærkelig.
De kærligste tanker til dig fra BørneTelefonen