Brev
Bange for COVID-19
Hej børnetelefon.
Jeg er bange for corona fordi min mormor, bedstemor og bedstefar er i fare. De holder sig hjemme, men jeg er stadig meget bekymret for dem.
Jeg ved ikke om de kan blive smittet, for min mormor bor i en lejlighed hvor der hver dag er nogen udenfor hendens dør. Jeg ville aldrig blive glad igen hvis jeg mistede dem. Jeg ville ønske corona ikke var kommet til Danmark.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
19. marts 2020
Kære pige 10 år.
Hvor er jeg glad for, at du har haft modet til at skrive herind. Jeg kan fortælle dig at rigtig mange børn og unge kontakter BørneTelefonen lige nu, på grund af frygt for Coronavirussen – så du er bestemt ikke alene.
I langt de fleste tilfælde bliver man ikke særlig syg, hvis man får coronavirus. Det vil minde om at have en forkølelse eller influenza, og det vil gå over af sig selv. Der er dog nogle som kan blive nødt til at blive indlagt på sygehuset. Det kan fx. være ældre eller mennesker, der i forvejen er syge.
Jeg kan godt forstå at du er særligt bekymret for dine bedsteforældre, fordi de jo netop er ‘ældre’. Det er rigtig godt at dine bedsteforældre holder sig derhjemme og jeg kan berolige dig med, at Corona ikke kan smitte gennem døren ind til din mormor. Derfor er hun ikke særligt udsat, selvom der hver dag er nogen udenfor hendes lejlighed.
Hvis det alligevel skulle ske, at nogen nær dig bliver syge med Coronavirus, kan jeg fortælle dig at, lægerne og sygehusene i Danmark er trænet i at tage sig af patienter, der har coronavirus.
Danmark har besluttet, at skolerne og mange jobs skal holde lukket. Det har de gjort for at sikre sig, at der ikke er for mange der bliver syge på én gang sådan så de får travlt på sygehusene. Det er derfor rigtig godt, at de fleste af os, er hjemme den næste tid, sådan så lægerne og sygeplejerskerne kan hjælpe alle, som får brug for det – også hvis det skulle blive dine bedsteforældre.
Du skal ikke skamme dig over at være bekymret – eller over at sige højt, at du er bange. Måske kunne det være rart for dig, at snakke lidt med dine forældre om det, sådan så du ikke skal gå alene med dine tanker? Det kan også være at de kan hjælpe dig mere med, hvordan du kan forholde dig til din bekymring for dine bedsteforældre.
Et råd herfra er også at prøve at holde fast i en form for hverdag og hvor der også er plads til at være social og få tankerne lidt hen på noget, der gør en glad og rolig. Måske kan du videochatte med nogle af dine venner? Eller se en god film, læse en bog, gå en tur eller andet, som du godt kan lide at lave?
Det kan også være en god ide at sætte nogle regler op for sig selv, fx at man ikke hører, ser eller læser nyheder hele tiden, eller at du netop siger højt, så snart du kan mærke, at du begynder at blive bange eller bekymret.
Hvis du gerne vil vide mere om coronavirus, så er her et par links til dig:
BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus
DR Ultra Nyt
Måske kan du se Ultra Nyt sammen med nogen derhjemme? Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111.
Jeg håber, at du finder ro hos dem, du er sammen med.
De bedste hilsner BørneTelefonen