Brev
Antidepressiver
Kære Børnebrevkasse.
Jeg er en pige på 17 år, der har taget antidepressiv medicin siden jeg var 14 (pga. depression). Jeg nåede for kort tid siden et punkt, hvor jeg ikke følte at jeg skulle tage min medicin mere, fordi jeg synes det er forkert at tage piller, for at være glad. Det er jo i princippet bare kunstig glæde, skabt på en fabrik.
Min mor flippede helt ud, da jeg sagde til hende, at jeg ikke tog dem mere. Nu vil hun så begynde at tvinge mig til at tage dem. Er det ikke mit eget valg om jeg vil tage de piller eller ej? Jeg føler ligesom kun at de har gjort mere skade end gavn. F. eks har jeg ingen sexlyst, når jeg er sammen med min kæreste, jeg sover dårligt om natten og jeg tager på af at spise pillerne.
Kan I ikke hjælpe mig, please? Jeg vil så gerne overbevise min mor om at hun ikke kan tvinge mig til at tage medicin.
MVH. M..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år, tak for dit brev med titlen "antidepressiver".
Du har taget antidepressiv medicin i 3 år, og har for kort tid siden stoppet med det, bl.a. fordi du synes, at medicinen havde nogle kedelige bivirkninger.
Men den beslutning har givet anledning til store konflikter mellem dig og din mor. Og så er der kommet et element vedr. tvang: kan hun tvinge dig til at tage medicinen?
Nu ved jeg jo ikke, hvem der har startet behandlingen, men det er som regel sådan, at man skal gå til jævnlig kontrol hos den læge, der har ordineret medicinen, dels for at vurdere effekten og dels for at vurdere evt. bivirkninger. Og det er ligeledes en fast aftale, at man ikke skal trappe ned eller ophøre med medicinen, uden at det sker i samarbejde med lægen. Du har ikke i dit brev skrevet noget om dine kontrolbesøg hos lægen, så jeg synes at du  - sammen med din mor - skal aftale en konsultation hos lægen, hvor I kan diskutere, om du fortsat skal have medicin.
Jeg kan iøvrigt tilføje, at det efterhånden er fastslået, at medicinsk behandling af depression aldrig må stå alene, man skal også samtidig tilbydes samtalebehandling. Dette gælder også for børn og unge! Så hvis du ikke har fået tilbudt det, kunne du prøve at snakke med lægen om det.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.