Brev
Angst og hukommelsesbesvær
Jeg er en dreng på 16 år.
Jeg lider af angst og har gjort det i lidt mere end to måneder (<3 måneder)
Jeg har lagt mærke til at min hukommelse ikke er så god som den var før alt det med angsten, og tankerne kører rundt osv.
Jeg er lidt bekymret om det er angsten, eller om der er noget “galt med mig”. Jeg har dog også fanget mig selv i at være i mine tanker konstant/virkelig åndsvagt tit, men igen, jeg ved ikke om det er pga. angsten
Mvh
Dreng 16 år
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 16 år,
Hvor er det godt, at du har fundet mod til at skrive ind til os. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret over din hukommelse og undrer dig over, om det hænger sammen med angst.
Jeg kan godt se, at det kan virke forvirrende, og at du tænker over om der er noget ”galt med dig”. Jeg har snakket med mange unge mennesker omkring angst. Du skal vide, at angst kan påvirke én på mange forskellige måder.
Jeg vil minde dig om, at vi ikke er læger på BørneTelefonen. Derfor kan jeg altså ikke fortælle dig, om din hukommelse hænger sammen med angsten. Dog kan jeg komme med nogle godt råd til, hvem du kan søge hjælp hos.
Nu ved jeg ikke, om du har fået diagnosen ”angst”, eller om det mere er en følelse af at være angst, som du har. Måske er der ikke den store forskel for dig. Men jeg tænker, at hvis du har fået en diagnose, så har du også været forbi en læge.
Hvis du har diagnosen angst, og allerede har kontakt med en læge, så vil jeg helt sikkert anbefale dig at tage kontakt til vedkommende og få en tid. Så kan du nemlig spørge om dit spørgsmål. Du har ret til at få svar på alle dine spørgsmål om angsten hos lægen. Tænker du, at det er en mulighed?
Hvis du ikke har en diagnose og derfor ikke har kontakt til din læge, så kan det være, at det er på tide, at du får det. Det vil være din egen læge, som du skal booke en tid hos. Hvis du føler, at det er svært, så er det altså en god ide at få dine forældre med indover. Du kan enten vælge blot at fortælle dem om dine tanker, eller også at tage dem med op til lægen. Det er rart at have en af sine forældre med derop.
Jeg ved godt, at ikke alle bare kan tale godt med deres forældre og åbne sig for dem. Hvis det er sådan, har du også mulighed for selv at kontakte din læge. Lægen kan fortælle dig om angst, og hvad der kan være hjælpsomt for dig – det er godt at tale med nogen om angst frem for udelukkende at læse på nettet.
Til slut vil jeg forsøge at berolige dig en smule. Når man lider af angst (uanset hvad man er angst for), så skal der ikke så meget til, at ens hoved (og tanker) kommer på overarbejde. Når ens hoved er fuld af tanker, så kan man have svært ved at koncentrere sig. Har du oplevet, at du har svært ved det?
Når man ikke koncentrerer sig om de ting man laver, så er det svært at huske det. Så sidder man tilbage med følelsen af, at man glemmer ting.  Fx. hvis man prøver at læse en bog, men ikke koncentrerer sig, så kan man altså ikke huske hvad man har læst. Giver det mening? Og det er der jo ikke noget farligt ved. Dog kan det være rigtig irriterende (og bekymrende), når man føler at man glemmer ting. Kan det mon være det, som sker for dig?
Hvis det er tilfældet, så vil jeg råde dig til at snakke med din læge om din koncentration. Det er nemlig også noget, som vedkommende vil kunne hjælpe dig med.
Jeg håber, at du har fået svar på dine bekymringer og er blevet inspireret til, hvad du kan gøre herfra.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen