Brev
Alopecia Areata (aa)
Hej!
Jeg er en 12 årig pige, som ikke så længe siden blev diagnost med Alopecia. Alopecia gør så man mister håret, og jeg har mistet så meget hår, at det der var tilbage, klippede jeg af.
Lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, når alle spørger om jeg har kræft, da det er meget nemt at blive ked af det og få vand i øjnene fra det spørgsmål
Det er et af mange spørgsmål som kunne være rare at få svar på.
TAK!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Det er bare ikke sjovt. Og jeg kan godt forstå at det ikke er rart, at folk spørger ind til om du skulle have fået kræft.
Alopecia areata eller 'pletskaldethed' er heldigvis ikke en farlig sygdom, men den kan være meget generende, fordi man pludselig ser helt anderledes ud, uden så meget hår på hovedet somman plejer. Heldigvis kommer håret tilbage hos de fleste inden for en halvt års tid.
Mon du går med hat,cap, tørklæde eller andet på hovedet for at skjule det lidt? Måske kunne det være en ide i en periode, hvor det er sværest. Måske kunne det hjælpe på at folk ikke spørger så meget?
Sig til dem der spørger, at du har en hårtabs-sygdom. Du kan også sige at håret nok vil komme igen, hvis du har fået det at vide. Og så kan du jo altid sige, at du ikke vil snakke om det, hvis du bliver ked af det. Det er jeg sikker på at de fleste vil forstå.
Har du snakket med din læge om der findes nogle grupper med andre der har aa? Det kan være en stor hjælp at tale sammen med andre unge, der lider af det samme.
Og hvis du ikke allerede har gjort det, kunne du måske også prøve at tale med dine forældre om det. Så kan de måske hjælpe dig med at ringe til lægen og søge efter en forening for aa. Eller også kan det være de har nogle andre gode forslag til hvad du kan sige, når nogen spørger dig om du har kræft.
Har du ellers nogle gode veninder du kan tale med? Nogle gange kan det være en lettelse at få sagt de ting som gør én ked af det. Ligegyldigt hvad det er.
De kærligste tanker
BørneTelefonen