Brev
Adhd
Hej
jeg er en pige på 10 år. Der er mange der spørger om jeg har Adhd. Det har jeg de sidste par måneder tænkt meget over. Jeg har taget en test på nettet som er negativ. Symptomerne passer alle lige til mig. Jeg råber tit op i timerne og kan ikke sidde stille og jeg blander mig i andres ting og jeg forstår ikke hvad jeg kan tillade mig for andre. Så bliver de sure på mig. Jeg glemmer næsten hele tiden ting. Og så bliver mine forældre sure. Min far har selv Adhd.
Hilsen ……
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år, tak for dit brev, som du har kaldt "Adhd".
Du skriver, at du de sidste par måneder har tænkt over, om du har ADHD - og så har du taget en test på nettet, som var negativ (betyder det, at den viste, at du ikke har ADHD, eller at du har ADHD?). Hvor er det flot, at du har skrevet herind, og jeg tænker også, at det er meget modent, at du tænker så meget over dine reaktioner. Nu skal man ikke lægge for meget i den slags tests, så hvis man har mistanke om ADHD, skal dette undersøges af en fagperson. Du skriver, at din far har ADHD, så jeg tænker på, om du har talt med ham om din mistanke?
Nu er det sådan, at en forstyrrelse af opmærksomhed og aktivitet også kan have andre forklaringer end ADHD, så det er nok bedst, at det bliver undersøgt ordentligt. Hvis de voksne, der kender dig (forældre/lærere) har mistanke om ADHD, kan de henvise dig til PPR (pædagogisk - psykologisk rådgivning), evt. i samarbejde med din læge. I første omgang vil det nok være en god ide, om du, dine forældre og din klasselærer fik en snak om, hvordan det går hjemme og i skolen, og at I så sammen fandt ud af, om du havde brug for en eller anden form for hjælp.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.