Brev
Adhd
Halløj. Jeg er en pige på 15, som her for ikke så længe siden sad på Instagram og så nogle forskellige videoer.
Der kom så en video frem som handlede om forskellige symptomer på ADHD, jeg så den og tænkte “Gud det gør jeg” jeg søgte mere og fandt ud af jeg har (næsten) alle symptomerne.
Jeg prøvede så at tage nogle forskellige test, bare for at se. Jeg scorede over 35 på alle 3. Hvis man har over 34, har man “voksen” ADHD. Jeg ved godt at man ikke selv skal diagnostisere sig selv, men bliver lidt bekymret.
Jeg har faktisk snakket med min mor om det før, men hun siger jeg ikke har det, fordi det ikke er sådan “ADHD er”, men har lige slået op at piger har andre symptomer og bliver diagnostiseret senere end drenge gør.
Jeg vil gerne til lægen med det, men tær ikke spørge mine forældre, fordi jeg er ret meget til lægen her på den sidste( skal også tjekkes for astma). Hvad skal jeg gøre?
Jeg havde tænkt at jeg måske kunne spørge min mormor om hun måske ville tage med mig til lægen i “smug” uden mine forældre ved det, for jeg er jo gammel nok til selv at få en tid. Hvad synes I?
Hilsen pigen
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret, når du føler, at du kan tjekke alle de firkantede bokse af i forhold til ADHD. Du har også ret i, at piger bliver diagnostiseret senere end drenge, fordi de har nogle andre adfærdsmønstre.
Jeg synes, det er rigtig fint at du faktisk har taget modet til dig, og snakket med din mor omkring dine bekymringer. At hun ikke lytter til dig, er virkelig ærgerligt.
Det, der er så svært med ADHD og de tests eller film der ligger på nettet er, at de fleste mennesker på bestemte dage vil få konstateret ADHD. Fordi symptomerne er noget mange mennesker kan opleve i perioder.
Men det vigtige her, og det jeg lægger mærke til i dit brev er, at du er bekymret for det. Så her ville det være en idé at snakke med en voksen omkring det, og måske en anden end din mor, nu hvor du har prøvet at snakke med hende, og det virker lidt til, at hun ikke rigtig ville lytte til dig?
Derfor synes jeg, som du selv nævner, at du skal snakke med din mormor omkring det, og spørge om hun vil gå med dig til lægen (hun kan sagtens vente i venteværelset, hvis du ikke vil have hende med ind til lægen).
En anden ting er, at det behøver ikke nødvendigvis at blive gjort i smug for dine forældre, men hvis du fortæller din mormor omkring dine bekymringer, så kan det være, at hun kan støtte dig lidt i det, når du tager snakken med dine forældre. Kunne du have mod på det, hvis du nu vidste at din mormor var på din side?
En ting du skal vide er, at din læge normalt skal fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for.
Men hvis du er bange for hvordan dine forældre vil reagere, hvis de får besked, så kan lægen vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Det er her vigtigt, at du fortæller lægen dette, så I sammen kan finde en løsning.
Det kan også være en ide at bruge en voksen på skolen – for eksempel en lærer, du taler godt med. Læreren vil kunne tale med dig alene – og måske også dig og din mor, hvis I sammen finder ud af, at det er en god ide. Derudover kan læreren tale med dig om muligheden for at blive testet gennem skolen.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt mere afklaring og modet til at tage snakken med dine forældre eller din mormor.
Hvis du har andre spørgsmål eller gerne vil have en voksen at snakke med, hvor du er anonym, så kan du ringe gratis til BørneTelefonen på 116111.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen