Brev
Åh nej børneorm
Jeg har svært ved at få sagt til min mor jeg har børneorm.
Det som om hun aldrig tror vi kunne få det!
Håber i vil hjælpe selv om mit brev ikke er så langt.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære uu,
Godt, at du har skrevet her. Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at fortælle din mor det, men det er nu alligevel det, jeg vil anbefale dig at gøre.
Børneorm smitter, og det kræver behandling for at komme af med det, og derfor skal du fortælle din mor det. Faktisk er det sådan, at alle der bor hjemme hos dig skal behandles - og gerne hurtigst muligt.
Jeg har et par ideer til, hvordan du kan få fortalt din mor det.
Nogle gange kan det være lettere at få fortalt lidt svære ting via et brev. Så du kan eventuelt lægge et brev til din mor, hun kan læse, uden du er der. I brevet kan du skrive, at du synes det er svært at fortælle hende, og hvorfor du synes det.
Da dette handler om en ret konkret ting, og der måske ikke er så meget, der skal uddybes, kan du også overveje at sende hende en sms.
Hvis du gerne vil øve dig i at sige sådan en svær ting til din mor ansigt til ansigt, kan du lave en aftale med hende om, at du gerne vil snakke med hende om noget vigtigt. Så aftaler i et tidspunkt, der passer jer begge, hvor I har ro til at snakke sammen.
Når du fortæller din mor det, kan du også fortælle hende, at du ikke ønsker at snakke mere om det, men at du bare gerne vil af med det. Det vil hun forhåbentlig forstå, og så kan det nemt bliver overstået uden for meget snak.
Jeg håber at, du kan bruge mine ideer, og at du vil få fortalt din mor det så hurtigt som muligt. Så slipper du også selv for at gå og tænke mere på det.
Med venlig hilsen BørneTelefonen