Ved ik lige hvad der sker for tiden med uddannelsen

Okay jeg har hørt at der er mange der skriver om uddannelse er svært lige pga Corona osv. Men jeg har altid haft det svært, men efter som jeg blev smidt ud af efterskolen i september og kom på HTX blev det hele en smule bedre. Og mine øjne åbnede sig virkelig jeg begyndte at se hvad jeg ville lave med min uddannelse og min fremtid.

Men efter de her 4 måneder hjemme hvor jeg nærmest ikke har lært noget eller har fået lavet mine lektier og avleveringer, føler jeg bare en tomhed inde i

eksamen kommer snart og jeg ved bare virkelig ikke om jeg kan. Og jeg prøver virkelig altid men det er bare en dead end. Dagene er bare begyndt at gå på repeat. Plz hjælp ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 16 år

Ja, du har helt ret – der er desværre rigtig mange, der har det svært med deres uddannelse på grund af corona og hjemmeundervisningen. Så du er ikke alene. Selvom jeg godt ved, at det slet ikke er en trøst.

Jeg forstår simpelthen så godt din frustration over den tomhed, som corona har medført. Nu var du lige kommet så godt i gang med HTX efter nogle svær år. Du mærkede, hvordan dine øjne åbnede sig for mulighederne med din uddannelse og fremtid. Det lyder til, at du er havnet på den rette uddannelse.

4 måneder er rigtig lang tid at være væk fra skolen. Både i forhold til det faglige og det sociale. Måske oplever du også, hvordan du savner venner på skolen? Og hvordan en hverdag på skolen giver dig struktur og retning – som du nu savner.

Når både det sociale, det faglig og strukturen forsvinder – så er det nemt også at “miste” sig selv lidt. Mange unge har følt, at motivationen for lektier og afleveringer faldt – og har derfor også fået oplevelsen af at være kommet bagud.

Måske er også følelsen af at være kommet bagud, der gør dig urolig for din eksamen?

Nu har regeringen meldt ud, at uddannelserne åbner mere op. Forhåbentlig gælder det også for din uddannelse, sådan at hverdagen i højere grad vender tilbage.

Uanset om du kommer mere i skole eller ej, så tror jeg dog, at du skulle tage fat i en af dine lærere eller studievejlederen.

Der skal ikke altid så meget til, før man igen er på rette vej.

Måske kunne du få nogle særlige aftaler om lektierne i en periode – så du langsomt får skabt en rutine for lektierne igen.

Din lærer vil også kunne hjælpe dig med at lave en plan for indhentelse af det, du føler, du er kommet bagud med i forhold til din eksamen. At få en andens øjne og forslag, åbner tit muligheder, man ikke selv ser.

Din vejleder vil kunne give dig nogle eksamensteknikker, så du kan føle dig mere parat til dine eksamener.

Derudover er en snak om din trivsel nok også en god ide. At være åben omkring ens udfordringer letter tit. Og jeg vil tro, at din skole, dine lærere og dine vejledere ved, at mange af jer elever, synes hjemsendelsen er super svær. Mange skoler forsøger derfor også at tale med de studerende om det eller vil være meget åbne for en snak.

Når man mangler motivation og dagene er på repeat, som du skriver, kan det være rart at forsøge noget helt andet. Noget som rusker lidt op i de ensformige dage. Måske kunne du få en aftale med en ven om, at I laver lektier og opgaver sammen. Ikke nødvendigvis samme opgave – men hvis I arbejder samtidig, så I kan hjælpe hinanden over fx Teams.

Til slut vil jeg sige, at du endelig skal blive ved med at søge hjælp – sådan som du har gjort her på BørneTelefonen. Det kan godt kræve lidt mod at fortælle, at man har det svært. Og bede om hjælp.

Men det er faktisk muligt at øve sig. Jo mere man øver sig i at sige til, når man har brug for støtte og hjælp – jo nemmere og mere naturligt bliver det med tiden.

Du er ung men har allerede en erfaring med, at skolen kan være et svært sted. Du har oplevet af blive smidt ud af efterskolen. Det må have været en ubehagelig oplevelse for dig.

Men det lyder også til, at den oplevelse har givet dig en erfaring med, at man ikke skal give op. Selvom man går igennem en svær tid, så kan man finde en god sti at gå på – sådan som du oplevede det, da du startede på HTX.

Jeg håber derfor, at du bruger det mod, der også fik dig til at skrive til BørneTelefonen, til at bede om mere hjælp.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?