Brev
Tvangstanker
Hej BørneTelefonen
Det her er et lidt usædvanligt problem, men jeg håber alligevel I kan hjælpe mig.
For tiden, føler jeg at jeg tænker heletiden og jeg glemmer også rigtig hurtigt.
Hvis der er noget som jeg lige har tænkt på, kan det være helt væk efter 2 sekunder, fordi jeg lige hurtigt bliver optaget af noget andet.
Problemet er, at jeg bliver sygt irriteret, når jeg glemmer en “vigtig” tanke… jeg kan jo ikke huske om tanken var vigtig eller ej. Men jeg har tit fået at vide, at jeg nok skal komme i tanke om det igen, hvis det var noget vigtigt.
Men det er som om, jeg får en kæmpe irritation indeni mig, selv når jeg ved at det er noget ligegyldigt jeg lige pludselig ikke kan komme i tanke om. Det gør at jeg lukker mig indeni mig selv og anstrenger mig for at komme i tanke om tanken. Og det er ikke så fedt, når det sker når jeg er sammen med andre, for så tror folk jeg ikke ville snakke, og jeg kan jo ikke forklare dem at jeg har den her mærkelig “sygdom”…
jeg håber ikke jeg er ved at blive dement for det er da en meget tidlig alder som 16-årig… kunne det være fordi jeg er har OCD eller er stresset..?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Det er rigtig svært for mig, at sige om du har OCD, er stresset eller måske noget helt tredje, men det kan din læge, og derfor er det super fint, at du holder fast ved, at noget ikke er som det skal være så du kan få hjælp, hvis du har brug for det.
Mit forslag til dig er derfor, at du skal ringe til din læge og få en snak om, der måske kan ligge noget bag din glemsomhed. Umiddelbart kunne det nemlig godt tyde på, at du er lidt stresset, og det er meget vigtigt, at der bliver gjort noget ved det, hvis det er stress.  Derfor synes jeg helt sikkert at du skal kontakte din læge – måske kan du allerede gøre det i morgen, så du ikke behøver at gå at tænke alt for meget over det? Du kan starte med at ringe at snakke med lægen (telefontid er ofte mellem 8-9 for læger) og der vil lægen, hvis nødvendigt, tilbyde dig at komme ind at snakke med ham/hende.
Jeg vil også sige til dig, at der er rigtig mange, som kan genkende det, som du fortæller. Der sket nemlig også mange ting i puberteten, også med vores hjerner og udvikling i det hele taget. Det kan godt medvirke til, at man glemmer - det ved jeg fra mange andre unge, som vi taler med herinde. Sommetider glemmer forældre og andre voksne, hvordan det nu lige var da de var teenager. Nogen gange siger man: "jeg gør det lige om lidt" og vupti, så har man glemt, hvad det var man skulle og måske glemmer man det, lige ind til at ens forældre siger: "Hey, skulle du ikke have gjort det i går???!!!" Min du kan genkende det?
Har du talt med dine forældre om dine tanker? I så fald synes jeg helt klart, at du skal inddrage dem, hvis du har lyst. De kender dig formentlig bedre end de fleste og har måske også bemærket at noget ikke er helt som det skal være. Jeg tænker dog sagtens, at du lige kan vende det med din læge først over telefonen for lægen kan også hjælpe med, hvad det drejer sig om.
Hvis du føler du skal huske meget, kan det også være en god idé at skrive ting ned i noter på telefonen eller på et stykke papir. På den måde kan du bedre ”parkere” tankerne og koncentrere dig om det, som du er i gang med nu. Nogle vælger også at sætte kalenderalarmer i mobilen, hvor de har skrevet det, som de skal huske i emne-feltet så det popper op på det tidspunkt/den dag, man skal huske det – dette kan både være under alarm på mobilen (evt. uden lyd).
Jeg håber, at du snart får lidt afklaring på hele situationen og måske har fået lidt inspiration til, hvordan du bedre kan huske ting i hverdagen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen