Brev
Stresset
Hej BørneTelefonen
Fortiden har jeg bare så mange ting at gå rundt med, ting der gør mig stresset.
Det påvirker mig KUN i en negativ retning, men jeg ved bare VIRKELIG ikke hvordan jeg skal få det bedre!
En af de ting jeg specielt er meget stresset over er at jeg gerne vil stoppe til håndbold, da trænerne fuldkommen har fået mig til at miste lysten for at spille.
Problemet er at jeg spiller med alle mine gode veninder, og jeg har veninder til håndbold som jeg ikke ser uden for sporten, så det har været et rigtig svært valg, og jeg bliver hver gang efter træninger hvor jeg ikke er dukker op, kimet ned med folk der spørg hvorfor jeg “pjækkede” fra træning.
Jeg har bare svært ved at sige at jeg nok ikke kommer så meget fordi jeg har mistet lysten.
Hele den situation fylder meget og gør at jeg går med mange tanker og ondt i maven.
Derudover har jeg to jobs. Jeg føler jeg bliver nødt til at have dem for at have “råd” til at være sammen med veninder, men samtidig har jeg ikke tid når jeg har så meget at skulle lave:
1. Gå jeg med aviser, hvilket jeg hader og er et job der dræner mig for energi
2. Går jeg med en hund 2 – 3 gange om ugen
Det er svært at finde tid til veninder og vil på den ene side gerne starte på en frisk et andet sted. Føler bare ikke jeg kan lide den person jeg er lige nu, og gad godt starte en frisk med helt nye veninder.
Så går jeg til klaver en gang om ugen, hvilket også stresser mig da den dag jeg går til klaver er en TOTAL kaotisk og stressende dag!
Nu har jeg lige fået besked om at jeg kan komme til prøvetræning på badminton, hvilket jeg gerne vil starte til istedet for håndbold, da jeg virkelig har brug for at have en sport at gå til!
Jeg har bare ikke lysten da jeg føler mig så stresset!!
Alt det her stress har kun gjordt alting værre, og jeg ved ikk om det har noget at gøre med at jeg ikke kommer til træning længere, men nu har jeg bare fået det aå dårligt med mig selv.
Jeg spiser meget lidt, græder rigtig meget.
Jeg er begyndt at tælle mine kalorier hvilket er så ubehageligt, og jeg søger for at brænde alt hvad jeg spiser af, jeg kan bare ikke holde op med at tælle kalorierne. Idag har jeg fx spist ca 1500 kalorier og forbrændt 1300, det tror jeg ikk er sundt! Er det det?
Er bange for at ende med en eller anden spiseforstyrrelse, men på en eller anden måde er det også det min krop stræber efter føler jeg, for jeg ved jo godt at det er sådan det ender:(
Den anden dag her spiste jeg stort set ikke noget.
Har i nogle ideer til hvordan jeg for det bedre?
Hilsen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev!
Jeg kan læse mig frem til, at der er mange ting du skal forholde dig til lige for tiden, og at du oplever en følelse af stress i kroppen. Det er ikke rart, når tanker giver ondt i maven og det er det, du fortæller. Det er både fordi der er nogle beslutninger der skal tages, men også fordi du måske er bange for at skuffe nogle veninder. Det er godt, du skriver og det fortæller mig, at du er handlekraftig og at du gerne vil gøre noget ved din situation, så du igen kan falde til ro. – Jeg vil forsøge at hjælpe dig!
Du vil gerne gå til sport for at holde dig i form. Det er også en god ide at dyrke motion, da det er med til at give kroppen energi. Du lyder til at være en aktiv pige og du oplever, at den manglende træning gør, at du får det dårligt med dig selv. Du nævner, at du frygter for at udvikle en spiseforstyrrelse, heldigvis kommer den ikke natten over. Det lyder ikke til, at dine tanker har stået på i en længere periode, dermed ikke sagt at de ikke kan være ubehagelige. Jeg nævner det blot for at fortælle dig, at jeg ikke synes du skal være bekymret. Det er normalt, at man kan opleve en ændring i sine spisevaner, når man er i en svær periode eller når man har en fornemmelse af at føle sig stresset.
Du nævner, at du gerne vil stoppe til håndbold. Det kan jeg godt forstå, hvis du har mistet lysten. Jeg tror på, at man skal lave noget man synes er sjovt, for det skal ikke være en kedelig ”tjans” at dyrke sport.
Du har fået mulighed for en prøvetime til badminton. Det er da en god måde at se, om det var noget for dig. Tænk hvis du synes det er supersjovt! – Det kunne også være, at det fører til nogle nye gode venskaber. Det tænker jeg kunne være en mulighed for en ny start, som du selv er inde på.
Jeg fornemmer, at du er bange for at miste nogle gode veninder til håndbold, og det kan være svært at flytte sig fra gode relationer – men hvem siger, at I ikke kunne lave en aftale om at besøge hinanden. Du skriver godt nok, at I ikke ses uden for håndboldbanen, men er der en grund til det?
Det virker til, at dine veninder er glade for dig. Det er i hvert fald den fornemmelse jeg får, når du skriver, at de ofte spørger, hvorfor du ikke kommer til træning.
Har du snakket med dine forældre om alle dine tanker og overvejelser? Jeg vil i hvert fald forslå dig at snakke med dem. Jeg tænker måske at de gerne vil hjælpe dig med at få lavet en god struktur på din hverdag. En struktur der gør det muligt for dig både at dyrke sport, spille klaver, være sammen med veninderne og tjene penge. – Uden at du føler det kaotisk. Det kan også være, at du skulle overveje om det ene arbejde er nok, eller om du måske kunne finde dig endnu et hundelufter job. – Så kunne du måske droppe avisruten, hvis den dræner dig for energi.
Måske har du erfaring for, at det ikke hjælper så meget at tale med dine forældre. Så må du se dig om efter andre, du kan tale med. Hvem kunne du tale med om planlægning af hverdagen; hvem kunne hjælpe dig med at tage nogle nødvendige beslutninger? Måske kan du ikke få øje på nogen lige nu, som du tror, vil kunne hjælpe dig. Så kan du måske ringe ind på 116 111. En rådgiver sidder klar til at tale med dig og sammen kan I måske lægge en plan?
Jeg synes det er godt, at du gør dig alle de overvejelser og at du er opmærksom på, at der lige nu er for mange ting på programmet. Måske du kunne overveje, hvad du mest har lyst til, hvad synes du er allersjovest?
Jeg håber, at min svar har sat nogle tanker i gang og at du kan bruge det. Hvis du får brug for flere råd eller anden vejledning, er du som sagt mere end velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen på nr. 116111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.