Brev
Stress/Vejrtrækningsproblemer
Hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg er begyndt at have det lidt svært, med at trække vejret nogle gange(Rimlig meget) Jeg vågner næsten 3 gange om natten, fordi jeg begynder at få lidt ondt i maven og føler jeg er ved at drukne. Mine forældrer siger bare det er stress, men jeg tror ikke på dem, hvad skal jeg gøre, skal jeg komme til lægen og få det tjekket eller er det bare stress.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt at du har skrevet til os! Det er tydeligt i dit brev, at du er rigtig god til at lytte til dig selv, til at passe på dig selv og til at reagere når noget ikke føles, som det skal. Det er rigtig godt, at du har sagt det til dine forældre, og at du vil dele det med os.
Du skriver, at du har svært ved at trække vejret og vågner om natten med mavepine og en følelse af at drukne. Det lyder rigtig ubehageligt. Jeg tænker at det sagtens kunne være tegn på stress. Er det mon for nylig følelserne er opstået eller har det stået på i længere tid? Måske er der sket noget i din hverdag, som har gjort, at du er begyndt at få det på den måde?
Ligemeget hvad vil jeg anbefale dig at tage til lægen og få en snak om dine følelser. Lægen har nok nogle gode råd til, hvad du kan gøre og hvilken hjælp, som ville være god for dig.
Udover lægen, er det måske en ide at tale med dine forældre om det igen. Måske kunne du skrive et brev eller en besked til dem? Du kunne også vise dine forældre det fine brev, du har skrevet til os på Børnetelefonen. Og måske også vores svar til dig. Det er nemlig meget tydeligt i dit brev, at du har brug for nogle voksne omkring dig, som kan lytte og hjælpe dig på vej.
Ingen børn skal have stress og det er dine forældres ansvar, at hjælpe dig til at få stressen til at gå væk igen.
Når man er stressramt kan man føle sig anderledes end man plejer. Og det er vigtigt at huske på, at alle kan opleve stress i en periode. Når man er stresset kan man være ekstra sårbar og have brug for mere omsorg.
Måske kunne dine forældre også hjælpe dig med at finde nogle ting, der får dig til at slappe af. For nogle hjælper det at se en film, gå en tur, at tegne, at skrive eller læse en bog. Måske kunne du tænke over hvornår du slapper allermest af og får ro i maven og i dine tanker?
Faktisk har vi også inde på børnetelefonens hjemmeside en guide til, hvad man kan gøre hvis man føler sig stresset eller presset. Her kan man læse om andre børn der oplever det samme som dig. Man kan farvelægge mandalas for at få ro på og finde vejrtrækningsøvelser. Måske var det også noget for dig?
Jeg håber at du kan bruge min råd til noget, ellers er du altid velkommen til at kontakte os igen.
Kærlig Hilsen
Børnetelefonen