Brev
Stress og at hører stemmer
Hej børnetelefon
Jeg er en pige på tolv år og hører stemmer, udover det har jeg også gået og overvejet om jeg har stress.
Jeg kan let få det fysisk dårligt hvis der er noget som at jeg måske får nogle ekstra lektier eller noget hvor jeg normalt bare ville komme i gang med at lave dem med eet samme.
Pludeselig dukkede stemmerne også op og de har gjort mig sidsygt bange. Jeg havde i forvejen svært med at sove om natten men det er endu værere når man kan høre nogle stå og råbe ad mig at jeg er en idiot når jeg prøver at sove.
Lige for tiden bliver jeg også mobbet og det har påvirket mig ret meget. Jeg kan hører hende der gørndet mod mig stå og sige jeg ved ikke hvor mange dårlige ting om mig næsten hver dag.
Jeg vil ikke sige det til mine forældre fordi at jeg er bange for at de bliver rigtigt bekymrede for mig og det vil jeg ikke have fordi at min far allerede er gået ned med stress og jeg tror min mor også er ved at gøre det.
Jeg har tilgængeld spugt 2 af mine veninder som også har stress ud til det og de siger at de også hører stemmer. Det er ret rart at vide at jeg ikke er alene med det, men jeg er stadigvæk bange for at det er noget alvorligt og jeg føler mig ret unormal.
Hilsen anonym pige på tolv år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver, at du hører stemmer samt overvejer om du har stress.
Stress kan give sig til kende på forskellige måder, og det er desværre noget mange mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv. Stress skal man tage alvorligt, så det er godt, at du mærker efter i din krop.
Mon du har været forbi din læge? Det er en læge der giver diagnosen stress. Og det er også lægen der kan henvise videre, sådan at man kan få den rette hjælp til at få det godt igen.
Din læge skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for. Derfor kan læge også hjælpe dig med at snakke med dine forældre om det, hvis der er brug for det.
Hvis det kan være til skade for dig, at dine forældre får besked, kan lægen vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.
Du skriver at din far har stress og du også tror at din mor har det. Det er godt, at du er opmærksom på dine forældre, men dine forældre skal også være opmærksomme på dig. Jeg tænker derfor at du skal prøve at fortælle dem, at du har det svært i øjeblikket. Ved at være ærlig overfor dine forældre, så får de mulighed for at støtte dig bedst muligt. Hvis du synes det er svært at tale med dine forældre, så kunne du skrive dem et brev. Måske kan du vise dem det brev du har sendt til os.
Du skriver også i dit brev, at du bliver mobbet. Mobning er desværre ret udbredt, men det gør på ingen måder mobning okay. Har du sagt det til en lærer eller anden voksen på din skole?
Skolen skal altid gøre noget, hvis de ved, at der er mobning på skolen. Din skole skal have en plan for, hvordan de stopper mobning.
Hvis du har sagt til en voksen på skolen, at du bliver mobbet, og de ikke har gjort noget for at hjælpe dig, så kan du klage. Måske kan du få dine forældre eller en anden voksen til at hjælpe dig? Du kan starte med at klage til skolelederen.
Du kan finde hjælp til at klage her: Lav en klage over mobning
Der er ingen tvivl om, at du har det svært i øjeblikket, så det er rigtig godt, at du har taget dig tid til at skrive til os. Det betyder at du lytter til dig selv og har lyst til at få det bedre. Det er et sundt tegn at stoppe op og lytte til sig selv. Det kan du godt være stolt af.
På vores hjemmeside kan du læse mere om mobning, og forslag til hvad man kan gøre: Mobning og vi har også skrevet nogle gode råd mod stress: Stress
Måske kan du også vise dine veninder temaet om Stress – måske kan de have gavn af de gode råd.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen på BørneTelefonen 116111, og vi har også chat og SMS
Kærlig hilsen
BørneTelefonen