Brev
Stress?
Hej.
Jeg har haft det svært i skolen her forleden, og især med matematik. Jeg spiller dagligt computer, meget af min dag. Hver nat når jeg går i seng, føler jeg at jeg ikke har gjort det godt nok i min dag. Når jeg spiller er jeg glad, og så er det nemt for mig at glemme verden rundt om mig. Jeg mister den stressende følelse.
Men på grund af det her, får jeg heller ikke så meget gjort i min hverdag, som så bare ender med mig der har det endnu dårliger end før, fordi jeg ikke laver noget andet end at spille mine spil. Jeg har også en følelse af at jeg er helt alene, selvom jeg godt ved at både familie og venner har det godt med mig. Jeg har det bare ikke godt med migselv.
Jeg har det ikke særlig godt i min krop heller, jeg er bange for at fremlægge for min klasse på grund af, at jeg selv syntes jeg er overvægtig.
Efter alt det her, har jeg haft tanken om at jeg måske havde stress komme forbi et par gange. Så jeg skriver fordi jeg er bange for at jeg har stress, og jeg håbede jeg kunne få noget hjælp med at stoppe denne adfær.
Tak.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev, hvor du er rigtig god til at formulere, hvordan du har det.
Det lyder ikke som stress. Det lyder mere som almindelig usikkerhed i teenageårene.
Og selvom jeg skriver “almindelig”, så betyder det ikke, at det er i småtingsafdelingen. Slet ikke.
De fleste teenagere kan indimellem – eller måske ligefrem tit – opleve at blive oversvømmet af  tanker, følelser og bekymringer af mange forskellige slags. Og det kan føles meget svært at overskue
Ofte handler det om, hvorvidt man er god nok, som man er. Om man er pæn nok. Om man er dygtig nok. Om man er siger de rigtige ting. Om man har det rigtige tøj. Og så videre og så videre.
Det er noget, alle mennesker kommer igennem i løbet af teenageårene.
Nogle bliver ramt hårdere end andre, men alle gennemgår en omvæltning, fordi man står midt i mellem at være barn og voksen.
Det er en tid og en proces, der kan være rigtig svær at finde sig til rette i.
Nogle oplever, at humøret svinger en del, mens andre lukker helt ned for at holde det på afstand.
Har du tænkt over, om du bruger spillet til at stikke af fra de ting, der driller dig?
Måske tanken om matematik og usikkerheden omkring dig selv. Giver det mening?
Vil du kunne tage dig selv i nakken  og få justeret lidt på det?
Det er nemlig sådan, at hvis man har nogle udfordringer, man lukker øjnene for ved at lave noget andet, så bliver udfordringerne jo ved med at være der. De ligger simpelthen og venter på dig.
Når du er færdig med at spille eller er gået i seng, så melder de sig igen og igen og igen. Er det sådan, det føles for dig?
Hvis du synes, at du spiller for meget, så er det måske fordi, du mangler lidt struktur i din hverdag.
Du kunne fx lægge en plan for, hvor længe du spiller, og hvad du ellers gerne vil nå i løbet af dagen.
Det er ikke altid nemt at følge sådan en plan, men bare det, at man laver den, kan faktisk godt hjælpe.
Når du laver den, får du nemlig tænkt en masse nye tanker, du måske ikke har, hvis du altid bare gør det samme hver eneste dag. Forstår du?
Hvis du synes, at du er overvægtig, så vil jeg foreslå dig at tale med dine forældre om det, så I kan få en snak om det.
Det samme gælder matematikken, som du er har svært ved.
Du kunne også tale med din matematiklærer om det, så I sammen kan finde ud af, hvad du skal gøre for at få styr på de ting, du finder svære.
Du kunne fx til vedkommende på Aula, eller få dine forældre til at hjælpe dig med det.
Måske kunne du have brug for at gå til noget i fritiden – har du tænkt over den mulighed? Noget hvor du fx bruger din krop – og er sammen med andre om at spille bold eller andre ting. Det kan være rart at have aftaler med andre, hvor man skal møde op et sted. For så bliver det nemmere at komme lidt væk fra computeren.
Har du brug for at tale med nogen, er du altid velkommen til at ringe til os på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen