Brev
Stress
Hej
Jeg er en pige på 17år.
De sidste to år har jeg været meget stresset og trist. Jeg føler ikke længere nogen glæde ved noget. Jeg kan faktisk ikke nævne en eneste ting der gør mig rigtigt glad. Jeg har venner og familie omkring mig, men jeg bruger alt tid på at tænke og er derfor aldrig tilstede i øjeblikket.
Jeg er en introvert pige, men jeg vælger at kompensere for det, og jeg tager stort set altid ud alle dage i weekenden og laver noget med vennerne, selvom, jeg ikke har lyst.
Jeg føler mig tit overvældet, når jeg er i skole, fordi der er mange mennesker at tage stilling til, og jeg ofte formår at overtænke alle situationer og eventuelle tanker, de kunne have om mig. Desuden er den veninde jeg var tættest med i skolen ved at skifte, så jeg føler mig usikker på fremtiden.
Jeg tænker i virkeligheden det sundt for mig at hun skifter, fordi jeg også længe har overtænkt alt, hvad hun bar sagt og gjort, og det har gjort mig usikker på, hvor jeg havde hende. Hun har haft en længere periode, hvor hun også har været meget trist, og det har kun gjort min usikkerhed på hende større.
Jeg har gået rundt med denne overtænkning og konstante stress i 2 år, og det har resulteret i en følelse af total ligegyldighed. Jeg føler mig ligegyldig overfor andre mennesker altid.
Jeg har i en lang periode brugt medlidenhed som redskab til at føle mig set. Så jeg har eksempelvis givet til udtryk, hvor trist/stresset jeg var, for at få opmærksomhed og opnå en følelse af at blive værdsat og elsket. Dette har specielt været overfor mine venner.
Jeg er dog meget hurtigt kommet tik den konklusion, at det ikke er særlig smart, fordi der er begyndt at blive et personlighedstræk for andre folk omkring mig. Altså jeg er blevet “hende den triste”. Jeg har prøvet at omvende dette, ved at snakke mindre om mine følelser og stress, men det er virkelig svært at vende, da jeg stadig har følelsen af ligegyldighed.
Jeg føler at tingene er ved at blive for mange, og jeg er meget i tvivl om, hvad jeg kan gøre ved min stress og (formentlig) depression.
Jeg har gået til psykolog i nogle måneder, og det virker en smule, men jeg kan ikke undgå at føle livet er ret håbløst, når intet rigtig gør mig glad.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Hvor er det godt at du har skrevet herind. Du har mange tanker og følelser, som er overvældende for dig. Du er god til at sætte ord på, hvordan du har det. Det hjælper dig med at bearbejde det i nuet.
Jeg er glad for, at du har en psykolog, som du snakker med, så du også kan få bearbejdet dine tanker og følelser på længere sigt. Det er godt, du føler, at det virker en smule, og jeg tænker, at du skal give det tid, selvom det kan være svært.
Du skriver, at du har disse følelser og tanker, selvom du har familie og venner omkring dig. Det fortæller mig, at du har brug for at mærke, hvad der betyder noget for dig. Som du selv skriver, så har du brug for at finde glæden igen. Hvad mon gjorde dig glad for 2 år siden? Måske kan du skrive lidt ned om det. Vil du mon overveje det?
Jeg har snakket med flere unge, som oplever sig som introvert og som kompenserer ved at opføre sig ekstrovert, når de er ude. De fortæller også om, hvor overvældende det kan være. Mon dine venner v,ed at du er introvert og hvordan det påvirker dig? Hvad vil dine venner mon sige, hvis du bliver hjemme hver anden gang? Og vil det mon gøre noget godt for dig?
Du må ikke trække dig helt væk fra dit sociale liv. Men måske kan du trække dig lidt. Måske kan du så opnå, at du har overskud og er til stede, når du så er der. Det kan måske også være en mulighed, at I mødes hos dig. Så er der mulighed for at være sammen med få venner og hygge jer. Hvad tænker du om det?
Inde på vores hjemmeside er der et tema omkring ensomhed. Jeg ved godt, du ikke har nævnt ordet ensomhed, men du skriver, at du mangler opmærksomhed og at blive værdsat og elsket. Så for at forebygge en følelse af ensomhed vil jeg foreslå dig at kigge på temasiden omkring ensomhed. Måske kan det hjælpe dig til at finde lyst og glæde igen. Blandt andet er der historier fra andre unge. Link: Ensomhed
Uanset hvad er det vigtigt, at du får snakket med nogen om dine tanker. Det lyder som om, at det er ved at tage overhånd for dig, i forhold til tankerne om hvad andre tænker. Det kan gribe voldsomt ind i din hverdag, hvis du lader tankerne tage over og ikke får hjælp. Der findes en hjemmeside, som hedder studenterrådgivningen, hvor de rådgiver omkring stress, ensomhed, psykisk mistrivsel etc. Rådgiverne har tavshedspligt. Jeg tænker det kan være en god ide for dig at kigge på den hjemmeside.
Derudover findes der på vores hjemmeside også et tema omkring stress. Du kan bruge dette link: Stress.
Det er sejt, at du skrev herind for at få hjælp. Du får også allerede hjælp i form af snakke med en psykolog. Dine egne reflektioner over dit liv hjælper dig også her og nu. Jeg tror på, at du kommer ud på den anden side med lyst og glæde til livet. Du er rigtig god til at sætte ord på dine følelser, og du ved hvad du gerne vil. Dette er en styrke, som jeg tænker, du skal bruge til at finde glæden igen. Men det er vigtigt, at du også snakker med nogen, da det kan være svært at overvinde på længere sigt alene. Hav tålmodighed i forhold til virkningen hos psykologen og kig på de hjemmesider jeg har henvist til.
Hvis du har brug for at snakke med en voksen helt anonymt, kan du også ringe til børnetelefonen på 116111.
Pas på dig selv.
Kærlige hilsner fra Børnetelefonen.