Brev
Stress
Hej
Lige fortiden er jeg utroligt presset med skole, lektier og min sport som jeg dyrker på høj plan.
Jeg har lagt syg i nogle dage og føler bare at jeg kommer for meget bagud.
Men havde tænkt at idag burde jeg tage afsted, men lige i det mit vækkeur ringer begynder jeg at græde.
Græd også hele aftenen igår og vågnede flere gange i nat hvor jeg også græd.
Tog en test på internettet (ved godt man ikke altid kan stole på dem) men den sagde at jeg havde rigtig mange symptomer på stress og skulle opsøge hjælp.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre.
Der foregår alt for mange ting lige for tiden, også i min vennekreds, jeg føler bare ikke at jeg har overskudet.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lyder som om der er rigtig mange ting, der fylder i dig og derfor er det godt, at du kan mærke at det er blevet for meget.
Det er vigtigt, at man tager det alvorligt, når man oplever at være ked af det på den måde, som du beskriver. Det er normalt, at man kan blive ked af det, hvis der er for meget der fylder og hvis man har for travlt. Jeg ved fra andre børn, at det kan føles svært, når man har høje forventninger til sig selv og gerne både vil præstere i skolen, være dygtig til sin sport og være en god ven eller veninde.
Det du skriver tyder på, at presset er for hårdt for dig. Det skal du have noget hjælp til at navigere i. Jeg tænker på, om du har talt med nogle af dine voksne omkring dig, f.eks. dine forældre, træner eller en lærer? Måske kan I sammen tale om, hvad der kan gøres, så du oplever, at du får mindre travlt. Måske er der behov for, at du i en periode lægger mindre vægt på sporten, eller at du slækker lidt på kravene til dig selv i skolen. Det er vigtigt, at du får talt med en voksen omkring disse ting.
Det er vigtigt, at du lytter til det, du mærker og tager tiden til at få ro og overskud igen. Nogen gange er det nødvendigt 'at trække sig'. Så du har tid og plads til at få det godt.
Jeg synes ikke du skal gå alene med de her følelser, så jeg håber, at du får taget en snak med en voksen omkring det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen