Social angst er kommet tilbage

Nu hvor skolerne er kommet i karantæne, skal man arbejde hjemme. Jeg troede i starten det vil være helt fint fordi hver gang jeg er hjemme, er jeg mig selv og kan lave lektier helt individuelt. Når jeg over i skolen snakker jeg ikke rigtig med nogen, heller ikke udenfor med andre og slet ikke på de sociale medier.

Jeg har slet ikke nogen venner og det har jeg det faktisk helt fint med. Jeg har hele tiden troet at jeg bare var indadvendt og det grunden til at jeg ikke er så god til det med at snakke med andre. Jeg fandt så ud af at dette online noget, giver mig fuldkommen angst, da man også skal lave gruppearbejde og skrive med andre i denne Corona-verden vi nu lever i.

Som sagt gider jeg overhovedet ikke de sociale medier, og derfor har jeg det så dårligt når jeg skal skrive med de andre i gruppen. Engang prøvede jeg virkelig at snakke med andre, men det endte altid med at jeg tænkte for meget over hvad jeg skulle sige. Jeg valgte så ikke at sige noget og prøve at slappe af i min egen verden. Det har gået fint nok.

De fleste lærer har brokket sig over at jeg er så udenfor fællesskabet i klassen, og jeg har også selv skammet mig over det, men det gad jeg så ikke mere, da det ikke hjalp noget. Jeg føler jeg er kommet tilbage til det her sociale angst. Jeg har prøvet at ignore det de andre år, men nu hvor man skal arbejde derhjemme og skrive til andre, ved jeg ikke hvad skal skrive/sige og det virker temmelig stressende.

Jeg ved godt at folk er rimelig ligeglad hvad jeg skriver og jeg burde bare lave opgaven, men når jeg så skal til at skrive noget går jeg i panik og tør ikke at trykke send eller noget som helst. Jeg ved nærmest ikke hvad jeg skal skrive eller hvordan jeg kommer i gang. Det giver mig stress og jeg får bare lyst til at græde. Jeg ved ikke hvad kan gøre nu. Hjælp mig!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Hvor er det godt, at du skriver herind, for det er ikke nemt at gå alene rundt med sådan en følelse af angst og stress.

I dit brev beskriver du, hvordan du gennem lang tid ikke har haft nogen venner. Og at du ikke rigtigt snakker med nogen i skolen og heller ikke udenfor skolen eller på de sociale medier. Du fortæller, at det er noget du faktisk har det helt fint med, men at det er blevet et problem for dig her under karantænen – fordi der bliver stillet krav til, at I arbejder i grupper og laver opgaver sammen.

Du fortæller også, at du før har skammet dig over ikke at være med i fællesskabet. Det får mig til at tænke på, om du måske går rundt med en følelse af ensomhed? Der er rigtig mange andre børn og unge, som kontakter BørneTelefonen og fortæller om at gå rundt med sådan en ensomhedsfølelse, og hvis du har lyst til at læse lidt om hvordan andre takler deres situation, så kan du klikke på linket her: https://bornetelefonen.dk/ensomhed/

I dit brev bruger du begrebet social angst, og det får mig til at tænke på om du mon har været ved læge, psykiater eller psykolog og har fået den diagnose? Der er mange børn og unge, der går rundt med sådan en angst diagnose, men mange får det meget bedre, når de får professionel hjælp.

Hvis du ikke allerede får professionel hjælp, så er mit bedste råd til dig derfor, at jeg synes du skal gå til lægen og fortælle om, hvordan du har det. Hvis du ikke har lyst til at tage til lægen selv, så kan du måske spørge en voksen, som du kender om han eller hun måske kan tage med dig?

Måske vil denne periode være en oplagt chance til at tage fat i din lærer. Det er vigtigt, at din lærer forstår, hvordan du har det fagligt og socialt. For de to ting hænger sammen. Måske kan du skrive til ham eller hende – for du skriver virkeligt godt! Jeg tror, at din lærer har brug for at forstå, hvordan du har det.

Læreren skal tage højde for din situation og tale med dig (og dine forældre om) om, hvad I kan gøre. Læreren skal tilpasse undervisningen bedst muligt til dig – der hvor du nu befinder dig. Måske kan du vise dine forældre dette svar? Hvis de har spørgsmål eller har brug for at snakke videre om, hvordan skolen skal hjælpe dig, kan de ringe her: Forældretelefonen tlf. 35 55 55 57

Du har allerede vist et kæmpe mod ved at trykke send på den her mail, som du har skrevet til BørneTelefonen. Godt gået! Og netop det mod, tror jeg, at du kan bruge til at bede om hjælp hos din læge, lærer og andre voksne. I dit brev beskriver du så flot, hvordan du har det og hvilke tanker, du har gjort dig omkring din situation. Det viser mig, at du er stærk og at du er rigtig god til at mærke efter inden i dig selv. Det er rigtig gode egenskaber, når man – som du – har besluttet, at man gerne vil have hjælp til at få det bedre.

Jeg håber, du kan bruge mit råd, ellers er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive ind igen. Du kan også chatte, sms’e eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?