Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Smerte, træthed og tristhed..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Du skriver at du har haft smerter i nakken og lænden i 1½ år nu. Det lyder ikke rart at gå og have ondt, som du skriver! Og det er selvfølgelig noget der påvirker humøret og dit overskud. Det lyder til, at du er undersøgt af mange. Men smerten fortsat er til stede, så synes jeg det ville være en god idé at tage til lægen igen. Så længe du har smerter, så er det ikke gjort grundigt nok. Lægen ved jo ikke, at du stadig går rundt med smerter, hvis du ikke fortæller det. Og måske har du brug for noget andet, fx tilknytning til en smertelæge, røngtenfotograferes eller bedre endnu scannes, have taget blodprøver eller noget helt andet. Det er din læge der kanl tage stilling til det. Nogen gange skal man insisterer stærkt på, at man skal have hjælp, når det ikke rigtig har hjulpet dig endnu.

Der er desværre nogle, der går rundt og har kroniske smerter uden at man præcist kan finde ud af hvorfor. Der er andre unge der har det som dig, men det er især lidt ældre personer, der har kroniske smerter.

Hvis man er undersøgt og ingen læger kan finde en forklaring på smerterne, så siger man at smerterne er 'godartede', dvs de er fuldstændigt ufarlige. Og så er den bedste hjælp at holde sig i gang, få bevæget sig til hverdag, lave rygtræning, spise sundt, godt med vand, vitaminer, mineraler, sunde fedstoffer og få søvn nok. Derudover kan det være en hjælp at acceptere at smerterne er der. Og acceptere at du ikke har lige så meget overskud, som dine klassekammerater. Det vil sige at du ikke kan lave lige så mange ting i din hverdag, som de andre. Og præcis dette, er et problem når du er så perfektionistisk som du skriver. For det nytter ikke noget at hele din hverdag bliver fyldt ud med skolearbejde. Du skal også jo have tid til at lave ting, der er gode for dig. Ting der giver dig energi i hverdagen. Det kunne fx være at gå en tur, høre musik, se en film, læse en god bog eller bare drikke en kop te. Det er dig selv, der skal finde ud af hvad der virker bedst på dig. Pauserne og det hyggelige er vigtige - man kan heller ikke løbe marathon konstant, uden at hvile sig og bygge sig selv op igen. Det er i pausen at du kan komme oven på - hjernen, krop og sjæl får ny energi og overskud.   

Og jeg synes, det kunne være en rigtig god idé at arbejde med at dæmpe perfektionist skalaen. Den virker ubarmhjertig høj og måske står den i vejen for, at du kan nyde pauserne med med venner eller hvad der nu er rart for dig. Karakterer er bare et tal, og jeg mener at det er vigtigt at finde balance, at du har det godt, fremfor at få en høj karakter. Og husk nu: ingen er perfekte - det er det, der gør os perfekte!

Jeg synes det kunne lyde som om, du har brug for noget hjælp til at få mere overskud i din hverdag. Du skriver at du ikke har mulighed for at tale om det. Men jeg synes alligevel at det kunne være en god idé at tale med dine forældre, en god ven eller andre om det. En der kender dig godt. Bare det at få det sagt kan nemlig hjælpe en til at blive klar over, hvilke ændringer man selv kan lave i sin hverdag for at få mere overskud. Måske ville det også hjælpe dig at tale med en psykolog om det her. For at komme til psykolog, skal du til lægen så du kan få en henvisning. Måske har en psykolog knyttet til gymnasiet, det kunne også være en mulighed.

Jeg håber at svaret her kunne hjælpe dig lidt på vej! Og du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen. Vi er jo også på telefone og sms 11611 og chat.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat