Brev
Skyldende penge.
Jeg gav på et tidspunkt 500kr til en af mine veninder, fordi hun skulle skaffe 10 gram hash til mig. men det fortryd jeg hurtigt igen. der var det bare for sent, for der var hun røget ind i ungdomsfængsel, så jeg kunne ikke kontakte hende før nu, og nu gider hun ikke give mig mine 500,- som hun skylder.
Hvad kan jeg gøre?
Kan jeg kontakte kommunen og få mine penge ud af hende derfra?
eller er der overhovedet nogle måder jeg kan få mine penge tilbage uden af indgå i noget kriminelt?
Tak på forhånd.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over, at du ikke kan få dine penge tilbage. Det må føles uretfærdigt, når du ikke har fået noget for dem.
Nu kender jeg ikke din veninde, og jeg ved heller ikke, hvor tæt jeres forhold er, men du skriver, at din veninde lige nu sidder i ungdomsfængsel.
Uden at vide det med sikkerhed kunne jeg forestille mig, at din veninde måske tænker, at hun har fået taget hele sin frihed fra sig, mens du bekymrer dig om 500 kr.
Måske bliver hun ked af det, hvis hun forestiller sig, at du tænker mere på dine penge end på hende. Giver det mening?
Jeg tror, at det kan være meget svært at forholde sig til virkeligheden udenfor, når man sidder i fængsel. Derinde er livet noget andet.
Alt er sat i system, og man kan ikke gøre noget af det, man selv har lyst til. Og måske har man det heller ikke ligefrem godt med alle de andre i fængslet.
Måske har hun også andre problemer end dét, hun sidder i fængsel for. Måske har hun nogle personlige problemer. Måske har hun ikke haft en nem opvækst. Det ved du måske?
Der kan være mange grunde til, at 500 kr. for hende ikke har så stor betydning lige nu. Hvad tænker du om den tanke?
Jeg tror desværre heller ikke, at hun har dine 500 kr. længere. Når man kommer i fængsel, får man ikke bare sine penge med sig derind.
Hvis hun havde lidt lommepenge på sig, da hun blev anholdt, så bliver de opbevaret af politiet, til hun bliver løsladt.
Hvis dine penge lå derhjemme, så ligger de der måske endnu, hvis ingen har taget dem fra hende og brugt dem.
Det, der også kan være sket med pengene, er, at de er blevet konfiskeret af politiet, fordi de skønnede, at hun ikke er kommet til dem på ærlig vis. Så får hun dem ikke tilbage igen, og så kan hun heller ikke give dem tilbage til dig.
Det kan også være, at hun nåede at “købe ind” til dig, inden hun blev anholdt. Det betyder så, at pengene er brugt, men at varerne er konfiskeret af politiet.
Uanset hvad vil jeg anbefale dig, at du indstiller dig på, at pengene er tabt.
Angående din veninde, så kunne jeg forestille mig, at hun føler sig ulykkelig en del af tiden, mens hun sidder i fængslet. Mon ikke hun er bange for, hvordan det skal gå hende, når hun kommer ud?
Hun bekymrer sig måske en del for sin fremtid. Det er jo ikke et ønskescenarium at starte sin ungdom med et fængselsophold, mens ens tidligere klassekammerater er i gang med en ungdomsuddannelse. Forstår du?
Det bedste, du kan gøre for hende, er at være der for hende.
Hvis det er muligt at komme i kontakt med hende, så giv hende noget opbakning, så hun kan holde sin tid i fængslet ud.
Det er super vigtigt at føle, at der er nogen, der tænke på én, mens man selv sidder i fængsel. Der skal være noget godt at komme ud til, når hun bliver løsladt.
Noget siger mig, at du kan være med til at give hende en følelse af, at der stadig er nogen, der holder af hende, og at det nok skal gå alt sammen, når hun har afsonet sin straf.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen