Brev
Selvskade
Hej,
jeg er en pige på 12 år.
og jeg stress altid om mit familie,krop,venner og skolen at jeg starter og skader migself på mit arm og mave.
Det er lige nu to måneder og jeg kan ikke stop med at skade.
hvad skal jeg gøre hvis jeg har et problem.
skal jeg bare skade igen.
Håber virkelig at i hjælper mig.💞
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, du har bestemt dig for at søge hjælp. Du beskriver rigtigt flot, hvad det er der stresser dig, og det, forstår jeg godt, er svært at være i for dig og din krop.
Jeg tænker, at din krop forsøger at finde en smerte, den kan forholde sig til, og så siger den, du skal skære i dig selv. Tit hjælper det på alle de dårlige tanker, man har lige i nuet. Men desværre bliver det at skære til et nyt problem, og de andre problemer går ikke væk.
Jeg ved, at der er mange unge, som cutter. De fleste gør det, fordi de har det dårligt og bruger cutting til at komme ’væk’ fra deres svære følelser.  Der er også andre forklaringer på, hvorfor man cutter sig selv.
Der er f.eks. nogen, der gør det, fordi det giver dem ro, og får dem til at slappe af.  Når de skader sig selv udskilles nemlig et smertedæmpende stof fra hjernen, der skaber lindring og en slags velbehag. Det er også det stof, der gør, at man kan blive afhængig af at cutte.
Jeg tænker på, om du mon har fortalt en voksen om, hvordan du har det?  Jeg ved godt, at tanken kan være svær, men det er supervigtigt, at du får hjælp af en voksen. Det kan f.eks. være din mor, din far, en skolelærer eller en helt fjerde voksen. Hvad tænker du om det? Hvis du synes, det er svært at få det sagt, kan du skrive det eller vise det brev, du har skrevet til os og mit svar.
Det er meget normalt at have mange tanker om sin krop i din alder, fordi der sker så meget med kroppen både fysisk og psykisk. Kroppen udvikler sig med behåring, bryster, hofter osv. Psykisk kan kroppen også drille, ens humør kan køre op og ned, så man det ene øjeblik er glad og kan overskue det hele og næste øjeblik er ked af det. Det kan være hårdt at være i og vigtigt at snakke om.
Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp. Hvis det hele er for meget, og du ikke kan overskue det lige nu, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner BørneTelefonen