Brev
Problembarn
Hej jeg er en pige på 13 og går i 8
Jeg har næsten altid været overvægtig så jeg kom på julemærkehjemmet og tabt mig meget men var stadig overvægtig
jeg føler heletiden min familie bliver skuffet over mig
jeg har skiftet skole en gang forde jeg ikke trives og skal igen jeg er begyndte at stresse om hvordan folk ser mig
jeg er heller ikke god til matematik det er nok det jeg har sværest ved
jeg er heller ikke så god til at stave jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre
håber du fik noget ud af hvad jeg skiver?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt du skriver ind til BørneTelefonen. Det lyder som om, du går rundt med en masse tanker. Det kan være svært at gå med alene. Og man kan godt føle sig lidt stresset over det.
Du skriver, at du er overvægtig, men at du har tabt dig efter at have været på Julemærkehjem. Hvor er det stærkt gået af dig! Det kan være svært og hårdt at tabe sig, men det gjorde du alligevel. Det viser mig, at du er en sej pige. Du synes stadig du er overvægtig. De færreste taber sig alt de skal på én gang. Det er ofte noget der sker over længere tid. Selvom man gerne vil se resultater med det samme.
Mon dine forældre ved, at du stadig synes du er overvægtig? Jeg tænker, om de mon kunne hjælpe dig med, at blive ved med at tabe dig? Det er faktisk dine forældres ansvar, at du får noget sundt mad at spise og at du får motion hver dag. Mon de kunne hjælpe dig, hvis du fortalte dem om dine tanker om overvægt?
Det kan også være en idé at få en snak med din læge sammen med dine forældre. Lægen kan også hjælpe med at kostråd, måske henvise til kostvejleder og også undersøge om, der er andet, som kunne medvirke til overvægt. Ville du have mod på det?
Det kan godt være svært at snakke med sine forældre. Du skriver også, at du føler, at din familie altid er skuffede over dig. Mon du tror de er skuffede over hvordan du ser ud? Nogle gange kan man komme til at tro noget, fordi man ikke selv er helt tilfreds. Hvis du kunne finde mod til at tale med din familie om dine tanker, kunne I sammen finde en god måde at hjælpe dig.
Det kan også være, at der er en anden voksen, der var bedre at snakke med end dine forældre? En god voksen som du har lyst til at tale med. Den voksen kunne måske hjælpe dig med at snakke med dine forældre?
Jeg kan også godt forstå at det fylder meget at du skal skifte skole igen. Du har allerede skiftet skole en gang, fordi du ikke trivedes på den anden skole. Det viser mig, at du er en pige, der kender sig selv rigtig godt. Og at du handler, når du ikke har det godt. Det er ikke alle der tør det, det kræver mod.
Måske dine forældre eller en anden voksen kan hjælpe dig med at snakke med din nye lærer om dine følelser. At du er bange for, hvad dine nye klassekammerater vil synes om dig. Så vil din nye lærer måske være ekstra opmærksom på, hvordan du har det i din nye klasse. I kan også få en snak med læreren omkring matematik og stavning. Måske har det noget som kan hjælpe dig eller teste dig, så de ved, hvilke områder, der er brug for hjælp?
Det kan også være at du får lyst til at snakke mere med BørneTelefonen om dine tanker. Du kan ringe til BørneTelefonen