nok af det hele

Hej, jeg er en pige på 14 og går i 8.klasse.

Jeg har fået nok af det hele og vil bare væk. Jeg har haft det på denne måde i virkelig langtid. Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, om jeg skal løbe hjemme fra, fra dk.

Jeg elsker min familie og ved ikke hvordan jeg skal klare det uden dem, men har bare fået nok af DK, skole og alle de problemer.

Håber i kan hjælpe-

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14-årige pige.

Når man oplever udfordringer på mange forskellige måder i sit liv, kan man godt få en lyst til at ”komme væk fra det hele” for en stund.

Du skriver, at du især har fået nok af Danmark, af din skole og af ”alle de problemer”, som fylder meget.

Det er svært for mig at vide, hvad det præcis er, som du er træt af ved din skole. Og hvilke andre problemer, du oplever i din hverdag. Men uanset hvad dine problemer handler om, så tror jeg, at du vil få det meget bedre ved at tale om dem med nogen.

Hvis det f.eks. er svært for dig at følge med i skolen, så er lektiehjælp måske en mulighed? Hvis du snakker med din lærer om det, kan det være, at han/hun kender til forskellige former for tilbud om støtte til det faglige?

Der stilles mange krav i samfundets skoler og uddannelser. Og man kan føle et stort pres, fordi at man skal præstere hele tiden. Så hvis du oplever at være meget presset på grund af lektier og opgaver, er det vigtigt at fortælle det til din lærer og familie. Så har de nemlig mulighed for at tage hensyn til dig. De kan måske hjælpe dig med at få planlagt dine hverdage, så du bedre kan følge med? De kan måske også gøre andet, så skolehverdagen føles lettere for dig?

Hvis du oplever, at du ikke er en del af fællesskabet i din klasse og måske føler dig udenfor eller drillet, så er det igen din skolelærers ansvar at hjælpe dig. Men det kræver, at din lærer ved, at du ikke trives i klassen. Derfor er det nødvendigt, at I tager en snak om dette. Vil du mon turde det?

Du skriver selv, at du ikke kan ”klare” dig uden din familie. Det skal du bestemt heller ikke. Tværtimod er det en god ide at tale med din mor og far. Du giver dine forældre de bedste muligheder for at hjælpe dig, hvis du fortæller om, hvordan du har det.

Jeg kan forestille mig, at det ikke føles så nemt for dig at tage fat i en voksen. For ellers havde du nok gjort det. Det er ret almindeligt, at man kan have svært ved at starte en samtale med en voksen. Der kan være mange grunde til, at det føles svært.

Måske kan du komme til at tænke på, om du bekymrer eller skuffer din mor eller far? Men det tror jeg ikke, du gør. De allerfleste forældre vil gerne vide, hvis deres børn er virkelig kede af det. For det giver dem en chance for at hjælpe.

Det kan være, at du tænker, at du skal klare dine problemer selv. Måske fordi det føles pinligt og akavet at bede om hjælp. Men når du taler med andre, bliver det tydeligt, at de også kender til at have det svært. Det kan være rart at tænke på, at de fleste kender til at have det dårligt i en periode.

Måske tænker du, at det ikke hjælper at tale med nogen – at snak ingenting vil ændre. Måske har du ligefrem dårlige erfaringer med at åbne dig for voksne. Så kan det være, at du skal tage fat i en rådgivning som Headspace?

De er nemlig vant til at snakke godt med børn og unge om alverdens problemer. De kan måske også komme med flere ideer og forslag til dig, når de hører lidt mere om din situation. Du kan læse om Headspace og finde deres kontaktoplysninger ved at klikke her: https://www.headspace.dk/for-unge. Man kan gratis og anonymt tale med Headspace.

Uanset hvad, så synes jeg, at du skal snakke med en voksen om de problemer, som du oplever. Bagefter vil du måske føle dig en smule lettere om hjertet, og dine tanker og følelser vil fylde mindre. Den voksne har nok også nogle råd til, hvordan problemerne kan blive løst. Derudover vil den voksne måske også kunne give dig mere af den støtte og omsorg, som du har brug for.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Og du er hjerteligt velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen, enten på vores chat, sms, telefon eller brevkasse.

Kærlige hilsen fBørneTelefonen.

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?