mulig intelligent, aspergers og efterskole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

1000 tak for dit brev. Som du selv kommer ind på, har du rigtig mange tanker. Og du er faktisk ret så god til at beskrive dem og sætte ord på, hvordan du har det. Det er jeg sikker på i fremtiden vil vise sig som en kæmpe styrke for dig.

Som du selv så fint beskriver, tænker jeg også, at du gør dig mange tanker, som mange i din alder måske ikke har gjort endnu. Men selvom du præcis ligesom mange andre unge helst vil falde ind i mønstret på tapetet, tænker jeg, at du har en masse at byde på.

Du gør dig spændende overvejelser, som jeg er sikker på, vil gøre det spændende og inspirerende for andre at være sammen med dig. Dine tanker og overvejelser vil gøre, at andre i dit selskab vil overveje nogle af de samme ting – og det kan jeg forestille mig, der vil komme helt vildt gode snakke ud af.

Du skriver i dit brev om Mensas test, som du tog som 11-12 årig. Som du selv kommer ind på, kan intelligens være mange andre ting, end dem, der bliver testet i en sådan test. Og samtidig har Dunning Kruger effekten fået dig til at spekulere på, hvorvidt du er klog, fordi du føler dig dum eller omvendt.

Jeg er overbevist om, at du ikke er dum. Måske har du endda en høj intelligens. Men du er også så meget andet:

Du er en pige på 15, som ligesom stort set alle andre på din alder spekulerer over, hvem og hvordan du er. Du har interesser, som du dyrker. Måske går du endda til noget – eller kunne tænke dig at gå til noget? Du har ting, du interesserer dig for og sætter dig ind i. På den måde indeholder du meget mere. Egenskaber, man selv måske godt nogle gange i hverdagen kan komme til at overse?

Jeg synes, det er rigtig sejt af dig, at du har valgt efterskole, selvom du godt vidste, at det på nogle områder ville blive udfordrende for dig. Det er også rigtig godt, at dine forældre og dig har haft modet til at snakke med skolen om dine udfordringer.

Er der mon en mulighed for, at der kan holdes et egentlig møde, hvor dig, dine lærere, skolens ledelse og dine forældre sammen snakker om, hvordan efterskolen kan hjælpe dig, så opholdet på efterskolen bliver en positiv oplevelse for dig? Måske kunne du sove alene eller sammen med én anden? Måske kan “høreværn” være med til at lukke noget af støjen ude eller andre ting, som kan hjælpe til at inputs ikke bliver for massive. Og måske kunne der på skolen være et tema om, at unge er forskellige – og at det er en god ting at have modet til at være forskellig?

Din bror har aspergers. Og måske har dine tanker og udfordringer fået dig og måske dine forældre til at overveje, om du kunne have noget af det samme? Selvom jeg godt kan se nogle sammenhænge til aspergers, kan jeg naturligvis ikke ud fra dit brev vurdere, om du også har det.

Derfor synes jeg, det er godt, at dine forældre og dig har bestilt tid hos lægen. Uanset om du har noget eller ej, fylder dine tanker jo stadig meget. Og derfor tænker jeg, det kunne godt at få kigget på, hvordan du kunne få det bedre, og måske få en intelligenstest, som du har tillid til , så du ved, hvor du ligger i IQ. Til sidst vil jeg blot endnu en gang gøre dig opmærksom på, at du har al mulig grund for at være glad for, at du er den, som lige præcis du er. Du skal ikke prøve at være som de andre. Ja, måske har du udfordringer – men de kan løses. Og med din selvindsigt og dine evner til at udtrykke dig, er jeg sikker på, at det vil lykkes for dig. Men det kræver også, som du selv siger, at der sker ændringer i samarbejde med skolen

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?