Brev
Jeg har stress og vil ikke i skole mere!
Kære BørneTelefonen
Jeg går i 6 klasse og har haft lidt stress her på det sidste på grund af mine lektier jeg har talt lidt med min mor om det men jeg har ikke sagt at jeg virkelig har det dårligt, og at jeg sidder bag skærmen når vi har online undervisning og græder.
Jeg vil ikke mere skole.
Jeg trænger virkelig til en pause, men det kan man jo ikke sige til sin mor og far, så vil de jo bare tænker at jeg bare vil slippe for skole på grund af at jeg synes at det er kedeligt.
Men jeg har det så dårligt og jeg kan ikke klare mere hjælp!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Hvor er det godt du skriver. Jeg kan læse, at du er stresset og har det svært med de lektier, du skal lave i online undervisningen. Alligevel har du fundet styrke til at skrive til os for hjælp. Det er godt gået!
På BørneTelefonen taler vi med rigtig mange børn, der ligesom dig har det svært med at være sendt hjem fra skole, og få undervisning online. Mange fortæller, at det bliver sværere og sværere, jo længere tid der går. Måske kan du genkende det?
Jeg kan godt forstå, at du trænger til en pause. Det er ikke nemt at blive ved og ved med noget, der føles så svært. Og det er hårdt, når man ikke ved, hvor længe det varer.
Lige nu bliver der i tv og aviser talt og skrevet meget om, at mange børn synes, det er svært at være hjemsendt. De fleste voksne kan godt forstå, at det ikke er nemt at være barn eller ung lige nu.
Jeg synes, du skal fortælle din mor og far, hvor svært du faktisk synes, det er. Jeg forestiller mig, at de vil lytte til dig, hvis du fortæller, at du føler dig stresset og nogle gange græder mens der er online undervisning. Måske kan de også mærke på dig, at du ikke er så glad, som du plejer?
Jeg tænker også, at det vil være godt, hvis du taler med din lærer. Selvom I er hjemsendt, så har lærerne ansvar for, at alle elever har det godt og får hjælp til det, de synes er svært. Men det kan være svært for lærerne at opdage, om nogen har det svært, når I kun ser hinanden på skærmen.
Jeg forestiller mig, at din lærer vil tage det meget seriøst, hvis du selv kontakter ham eller hende, og fortæller om, at det er svært. Jeg tror, at de meget gerne vil finde ud af en måde at hjælpe dig på. Måske kan I lave en aftale om, at du kun skal lave nogle opgaver, eller at du får mere hjælp til at komme i mål med det, du skal aflevere. Det kan også være, at de synes det er i orden, hvis du holder helt fri en dag eller to. Hvad tænker du om den idé?
Hvis du taler med dine forældre, kan du også spørge, om de vil hjælpe med at kontakte din lærer. Så kan I i fælleskab finde ud af, hvordan du kan få det bedre. Jeg forestiller mig, at både dine forældre og lærer vil gøre meget for at hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du er bekymret for, at de voksne vil tro at du er doven og bare gerne vil slippe for skolen. Måske kan det være en hjælp, at du viser dine forældre og lærer dit brev og mit svar. Måske kan det vise, at du mener det alvorligt, og at du har det rigtig svært. Hvad tænker du mon om det forslag?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Det er godt gået, at du har søgt hjælp her. Jeg håber, at du har mod til at få talt med nogle voksne, så du kan få hjælp til at få det bedre.
Hvis du har brug for flere råd er du meget velkommen til at skrive igen, chatte eller ringe til os på tlf. 116111. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen