Brev

Jeg har det på den her måde. Jeg ved ikke hvad jeg gør – Fortælling om mit liv, og er stadig stresset.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år.

Hvor er det godt at du skriver ind, for jeg kan sagtens forstå, at du har brug for at dele, at tingene går fint nok nu, selvom tankerne stadig er der.

Mange tidligere misbrugere kan relatere til din situation, hvor de negative tanker og følelser der var tilstede under misbruget, stadig er i kroppen i noget tid, selv efter man er blevet clean. Og hvor er det flot, at du er blevet clean! For det er ikke nogen nem opgave, og kræver en enorm styrke og villighed til at få det bedre.

Ofte når man har været igennem en meget svær periode i ens liv, så sidder tiden, følelserne, og tankerne i én i lang tid. Det gør de især, fordi den periode jo var en vigtig del af ens liv, og er med til at påvirke hvem og hvordan man er idag.

Heldigvis for mange, der ligesom dig, kæmper for at komme videre fra sådan en periode, bliver følelserne, og tankerne en dag til fortid. For pludselig handler livet ikke længere om alt det svære, men om en masse andre ting, som man forhåbentlig nyder, og som man har det rigtig godt med. Måske du også er på vej derhen?

Jeg kan også fornemme i dit brev, at du relaterer dig meget til tekster fra Mowgli. Kunst og musik er fantastisk til at hjælpe os med at udtrykke hvad vi tænker, føler, og oplever. Måske du selv vil skrive nogle tekster på et tidspunkt, som andre i lignende situationer som din, kan relatere til og få hjælp af?

Måske du også kunne også snakke med nogle af de andre unge på dit behandlingssted, om de tanker der stadig fylder? Måske de selv går rundt med lignende tanker, og selv ønsker at tankerne en dag bliver til fortid? Eller måske du kunne nævne det for en af de voksne der er der?

Det er utrolig flot, at du har været clean i 10 måneder. Og selvom mange af tankerne stadig er der, så er det også vigtigt at huske på, at denne periode har været en vigtig periode i dit liv, og det er meningen af vigtige og svære perioder skal fylde. For det er sådan vi ved, at de betød noget. Og heldigvis mange mennesker, så bliver de svære perioder en dag til fortid, fordi noget nyt, og forhåbentlig bedre, fylder istedet.

Afsluttende vil jeg lige give dig et link til nogle øvelser du kan lave, som andre får gavn af, når tankerne bliver lidt for meget. De kan hjælpe én med at komme ned i kroppen og væk fra tankerne.

Og så er du altid velkommen til at skrive ind igen på BørneTelefonen, eller ringe på 116 111, hvis der er noget mere eller noget helt andet du gerne vil snakke om.

Kærligste hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat