Brev
Jeg har brug for hjælp..
Hej. Jeg har et stort problem som jeg slet ikke kan sige til mine forældre, men jeg syntes heller ikke at jeg skal være stille om det. Jeg føler mig virkelig skyldig over den mindste ting. Det er som om der er nogle der siger at jeg er ingenting. Jeg græd da jeg skulle i seng i går. Det er også når jeg laver noget som jeg syntes er sjovt og min mor fortæller mig jeg skal ligge mit tøj i mit skab. Så er det som om en person ( I mit hovede) siger at jeg bare skal gøre det jeg vil, så nogle gange når jeg skal i seng siger personen inde i mit hovede alt hvad jeg burde glemme, hvor meget jeg skuffer folk, at jeg er ingenting og jeg begynder at græde. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg håbede virkelig nogle her kunne hjælpe mig. Jeg er kun 11 år..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år!
Hvor er det godt, at du fortæller om tankerne i dit hoved! Jeg er helt enig med dig: Dette her skal du ikke være stille om. Det skal du fortælle om. Og, jeg synes, du er super sej, at du gør det, selv om det måske også er lidt svært.
Lige meget om man er et barn eller man er en voksen, kan man få det sådan, at der kører alle mulige tanker rundt i hovedet, som man slet ikke har bedt om. Det kan man godt blive forskrækket over.
Når vi tier stille om vores tanker, kan de komme til at fylde hele hovedet. Når vi deler vores tanker med en anden, som vi stoler på, kan det blive sådan, at tankerne fylder mindre og måske ændrer tankerne sig også, når vi fortæller om dem til andre. Måske har du allerede oplevet det lidt ved at du fortæller om tankerne til os?
Jeg tænker, at du lyder som en rar pige, der gør sig umage og gerne vil gøre al ting godt for andre.
Selv om man godt selv ved, at man gør sig umage og at man er okay, kan man godt komme en lille bitte smule i tvivl. Og så kan der komme sådan nogen tanker inden i hovedet, som du fortæller om.
Nogle gange bliver man måske lidt træt af at gøre sig umage, Så kan der også komme sådan nogle tanker, som du fortæller om.
Det er vigtigt og det er rart, når andre mennesker fortæller os, at vi er okay og at de godt kan se, vi gør os umage. Nogle gange glemmer vores mor eller far at fortælle os det – og så kommer vi i tvivl.
Nogle gange glemmer vores mor eller far at spørge os, om vi er okay. Så kommer vi også i tvivl og der kan komme tanker inden i vores hoveder.
Du kan nok høre, at jeg gerne vil have, at du fortæller om dine tanker til dine forældre, selv om du slet ikke har lyst.
Det vil jeg, fordi jeg tror på at dine forældre gerne vil passe godt på dig og hjælpe dig, så du har det godt og klarer dig godt. Både med vennerne og i din skole. Det er det, forældre skal. Det er der nogle regler om.
Hvis du virkelig, virkelig ikke lige nu kan fortælle om dine tanker til dine forældre, foreslår jeg, at du øver dig på nogle andre voksne. Det kan være du har en rar mormor eller morfar, eller nogle andre gode voksne i din familie, du er tryg ved? Måske har du en rar lærer, som du stoler på?
Når du har øvet dig, kan disse voksne måske hjælpe dig med at tale med dine forældre, som skal hjælpe dig i hverdagen.
Hvis dine tanker mest er om aftenen, foreslår jeg, at du laver nogle gode vaner for dig selv, som gør dig godt tilpas og giver dig ro. Dét kan dine forældre måske også hjælpe dig med.
De har måske selv nogle idéer til, hvad der kunne virke beroligende på dig? Det kan også være, at det er godt for dig at tale med dem netop om aftenen, inden du skal sove, så du får renset dit hoved for tanker og kan sove godt.
Hvis du synes det er svært at få startet en snak med dem, kan du også vise dem brevet her? Så kan I tale sammen ud fra det. Det kan måske blive starten på en god snak for dig. Det håber jeg for dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget og ønsker dig det bedste.
Mange hilsner fra Børnetelefonen