Jeg har brug for hjælp..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år!

Hvor er det godt, at du fortæller om tankerne i dit hoved! Jeg er helt enig med dig: Dette her skal du ikke være stille om. Det skal du fortælle om. Og, jeg synes, du er super sej, at du gør det, selv om det måske også er lidt svært.

Lige meget om man er et barn eller man er en voksen, kan man få det sådan, at der kører alle mulige tanker rundt i hovedet, som man slet ikke har bedt om. Det kan man godt blive forskrækket over.

Når vi tier stille om vores tanker, kan de komme til at fylde hele hovedet. Når vi deler vores tanker med en anden, som vi stoler på, kan det blive sådan, at tankerne fylder mindre og måske ændrer tankerne sig også, når vi fortæller om dem til andre. Måske har du allerede oplevet det lidt ved at du fortæller om tankerne til os?

Jeg tænker, at du lyder som en rar pige, der gør sig umage og gerne vil gøre al ting godt for andre.

Selv om man godt selv ved, at man gør sig umage og at man er okay, kan man godt komme en lille bitte smule i tvivl. Og så kan der komme sådan nogen tanker inden i hovedet, som du fortæller om.

Nogle gange bliver man måske lidt træt af at gøre sig umage, Så kan der også komme sådan nogle tanker, som du fortæller om.

Det er vigtigt og det er rart, når andre mennesker fortæller os, at vi er okay og at de godt kan se, vi gør os umage. Nogle gange glemmer vores mor eller far at fortælle os det – og så kommer vi i tvivl.

Nogle gange glemmer vores mor eller far at spørge os, om vi er okay. Så kommer vi også i tvivl og der kan komme tanker inden i vores hoveder.

Du kan nok høre, at jeg gerne vil have, at du fortæller om dine tanker til dine forældre, selv om du slet ikke har lyst.

Det vil jeg, fordi jeg tror på at dine forældre gerne vil passe godt på dig og hjælpe dig, så du har det godt og klarer dig godt. Både med vennerne og i din skole. Det er det, forældre skal. Det er der nogle regler om.

Hvis du virkelig, virkelig ikke lige nu kan fortælle om dine tanker til dine forældre, foreslår jeg, at du øver dig på nogle andre voksne. Det kan være du har en rar mormor eller morfar, eller nogle andre gode voksne i din familie, du er tryg ved? Måske har du en rar lærer, som du stoler på?

Når du har øvet dig, kan disse voksne måske hjælpe dig med at tale med dine forældre, som skal hjælpe dig i hverdagen.

Hvis dine tanker mest er om aftenen, foreslår jeg, at du laver nogle gode vaner for dig selv, som gør dig godt tilpas og giver dig ro. Dét kan dine forældre måske også hjælpe dig med.

De har måske selv nogle idéer til, hvad der kunne virke beroligende på dig? Det kan også være, at det er godt for dig at tale med dem netop om aftenen, inden du skal sove, så du får renset dit hoved for tanker og kan sove godt.

Hvis du synes det er svært at få startet en snak med dem, kan du også vise dem brevet her? Så kan I tale sammen ud fra det. Det kan måske blive starten på en god snak for dig. Det håber jeg for dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget og ønsker dig det bedste.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?