Brev
Jeg føler mig presset
Hej børnetelefon.
Det er nu tredje gang jeg skriver her ind, jeg skammer mig lidt over det, Da der er mange andre der har meget være problemer, men det fylder meget i mit liv.
Sagen er at jeg går i en syvende klasse, som er meget destruktiv.
Klassen larmer og er ikke motiveret for læring, der er rigtig dårlig stemning og jeg føler mig ikke sikker.
Lærene har prøvet at snakke om det, mange gange, og prøvet mange metoder for at hjælpe klassen, men det virker bare ikke.
Jeg er naturligt en udadvendt pige, men jeg har på det seneste kun turdet være mig selv med mine venner, som jeg ikke har mange af.
Jeg tør ikke være sammen med drengene i min klasse hvilket består 3/4 dele af klassen.
Generelt får jeg bare klaustrofobi af at være i klassen, får jeg kan ikke være mig selv, eller slappe af.
Jeg føler mig presset fysisk af hovedpine og psykisk af press.
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Vh mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige.
Tak for dit brev. Du skal skam ikke skamme dig over at skrive ind til os igen, vi er kun glade for at kunne hjælpe dig.
Hvor er det ærgerligt at der er så meget uro og dårligt stemning i din klasse at du begynder at få det dårligt af det.
Har du mon talt med dine forældre om hvordan det står til i klassen? Jeg tænker at du sammen med dem kunne tale med dine lærer igen og måske dine forældre kunne tage det helt op på ledelsesniveau og tale med jeres skoleleder også, for det lyder som om at jeres klasse har brug for nogle ekstra tiltag.
Når du taler med dine forældre, vil jeg også forslå du viser dem vores hjemmeside; https://bornsvilkar.dk/radgivning/undervisning/undervisning. Her findes gode råd til hvordan man kan få det bedre i klassen, både råd til forældrene, men også til dine lærere.
Du kunne også begynde at overveje om du måske har lyst til at komme helt væk fra klassen. I 9. Klasse kunne du vælge at komme på efterskole og derved komme væk fra den dårlige klasse og i stedet komme i en klasse med folk med interesse for læring ligesom dig.
Jeg syntes desuden at du skal tage til lægen sammen med dine forældre og fortælle at du er begyndt at få hovedpine og føle dig presset. Din læge vil kunne hjælpe dig med hovedpinen og andre af dine stresssymptomer.
Hvis du har brug for at tale mere om hvordan du går og har det, er du også meget velkommen til at ringe til børnetelefonen på 116111.
Håber du kan bruge mit svar og held og lykke. Jeg syntes at det er mega sejt at du kæmper for at få en god klasse, fortsæt med det!
Mange hilsner
Fra børnetelefonen.
Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro
Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.
Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?
Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.
Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.
Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.
Føler du dig presset?