Jeg er for tyk og har en del syko lidelser

Hej brevkasse
Jeg er en pige som godt kan bruge nogle råd
jeg har stress, misofoni og en spiseforstyrrelse
Alle i min klasse larmer og siger bandeord. mig på den anden hånd syndes at bandeord er noget man aldrig skal bruge og at man godt kan hygge sig uden at larme.
jeg er blevet mobbet over 6 år og har i en overgang tænkt på at slutte mit liv. men fandt ud af det ville være et spild.
jeg er ville så gerne tabe mig at jeg ikke har spist andet end et æble de sidste 4 dage. jeg vil gerne tabe mig mindst 10 til 15 kg. min mor kan ikke lide at jeg ikke spiser.
jeg vil gerne have hjælp men føler at min mor ikke vil forstå det og det gør hun ik håber at i kan
hilsen den triste pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 13 år.

Du har ikke haft det godt i skolen. Faktisk er du blevet mobbet i 6 år.  Du har også haft svært ved at få hjælp af din mor. Du skriver, at det virker som om, at hun ikke vil forstå.

Lige nu går du i en klasse, hvor der er meget larm og folk bander. Det lyder som om, at klassen virker meget voldsom på dig. Jeg kan sagtens forstå, at du får tanken om, at der må være andre måder at være sammen på.

Du har brug for at blive forstået – jeg tror også, at du har brug for at tale med nogen om den mobning, du har været udsat for. Jeg kan se af dit brev, at du ikke har fået den hjælp, du har haft brug for.

’Psyko-lidelser’ og selvmordstanker kommer ikke ud af det blå. De hænger som regel sammen med de forhold, der er omkring en. Derfor er det så godt, at du kan mærke, at der skal ske noget nu.

Når hverdagen passer bedre til dig, så er der meget stor sandsynlighed for, at du stille og roligt vil få det bedre.

Du skriver at din mor ikke kan lide, at du kun har spist et æble på 4 dage. Når hun ikke kan lide det, er det måske fordi hun mærker, at noget er galt. Men hun ved måske ikke rigtigt, hvad hun skal gøre for at hjælpe dig?

Jeg kan fortælle dig, at jeg også bliver bekymret. For meget kontrol med maden (eller spisestop) kan nemlig betyde, at kroppen ikke får den energi, den har brug for.

Måske kan du kontakte Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade ? De kan give dig gode råd om, hvordan du kan tabe dig og samtidig bevare kroppens energi. Hvis du har behov for at tabe dig. De ved en masse om det, og de er gode til at forklare det. En sund krop med energi er nødvendigt for, at du kan gøre de ting, du vil.

Du skriver, at det er som om, at din mor ikke vil forstå? Hvis du tager en tur til lægen med din mor, kan det være, at hun vil forstå noget mere? Lægen kan være rigtig god til at forklare, hvordan vægt og mad hænger sammen med, hvordan man egentlig har det. Måske vil det så gå op for din mor, at du har brug, at hun virkeligt prøver at se og forstå dig.

Din lærer vil også være en mulighed. Men jeg ved ikke, om du har en lærer, du kan tale godt med? Ellers prøv at tage fat i en anden god voksen på skolen. Det kan være sundhedsplejersken. Tør du lade hende eller ham (eller andre voksne) læse det, vi har skrevet til hinanden? Måske kan det være med til at sætte gang i nogle ændringer i din hverdag.

Rigtigt godt er det, hvis din mor sammen med læreren eller andre fra skolen kan holde et lille møde. Det er vigtigt, at de får talt om, hvordan de kan indrette tingene bedre for dig. Det er også vigtigt, at din lærer ved lidt mere om, hvordan du egentlig har det.

Din mor er velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på tlf. 35 55 55 57. Så kan vi tale mere med hende om, hvordan hun bedst hjælper dig lige nu. Din mor har også mulighed for at ringe til Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade  De kan måske også forklare hende noget om, hvordan hun støtter dig bedst i denne periode.

Hvis ingen af disse forslag hjælper, som vi har regnet med – så giv ikke op. Nogle gange skal man prøve noget flere gange for at det virker.

Jeg tror også, at du har viljen og energien til at blive ved, indtil det lykkes at finde en hjælp, der passer til dig.

Ring til evt. os på tlf. 116 111, så må vi tale mere om, hvad du kan gøre. Det er nemlig vigtigt, at der sker noget nu!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?