Intet overskud

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig Tusind tak fordi du har haft mod på at skrive ind til os, og dele dit dilemma med os. Nogen fungerer fint i rod og andre, som dig, de har brug mere ro omkring sig for at kunne fungere. Nogen kan slet ikke se at det roder, eller at der ikke er gjort rent. Nogen overser det eller prioriterer det ikke, hvis de har meget travlt med arbejde eller andet. Der kan også være store forskelle på, hvornår man synes der er rod eller snavset. Derfor kan det også være svært at blive helt enige om det. Jeg synes det er rigtig godt, at du allerede har taget nogle dialoger med dine forældre. Jeg kan også godt forstå at det kan være frustrerende, at der ikke er sket noget. Det kan der være mange grunde til, men måske er I meget langt fra hinanden i at blive enige om, hvad der kan gøres ved rod og rengøring. Måske får I talt om det på et tidspunkt, hvor der er for meget frustration og vrede mellem jer? Nogen gange kan forældre også blive “døve” overfor det man siger til dem. Måske skal der en anden strategi til, så I kan finde et kompromis eller at du tager en beslutning for dig selv? En idé kunne være at spørge dine forældre om,  de har tid til at sætte sig ned og tale om tingene. På den måde sikrer du at de har tid til at tale ordentligt om tingene, og at I ikke er fulde at frustrationer og vrede, når I begynder samtalen. Du kan inden mødet, lave et forslag til en handle – og arbejdsplan for de ting, du mener, der skal gøres derhjemme for at det er rimeligt for dig at være i det. Det kan fx være at der skal støvsuges og tørres støv en gang om ugen, at man skiftes til det eller tager en fælles rengøringsdag og afsætter fx 1-2 timer til det, så det bliver mere overskueligt. Og måske laver nogle steder, hvor det er ok at rode uden at det breder sig ud over hele hjemmet, og andre ting i den dur. Det er nok vigtigt, at dine forældre også opfordres til at komme med deres forslag til mødet, at de når at kunne forberede sig inden mødet, så I får alles perspektiver og forslag i spil og kan arbejde sammen om et kompromis. Der er ikke nogen der siger at det lige bliver sådan, men på den måde har du et godt udgangspunkt at tale med dine forældre. I kan måske sammen også lave en ugentlig plan for, hvad der skal gøres (som alle finder rimelig), altså fx hvem der den pågældende uge skal støvsuge eller andet. Og at i hver især hver uge har en ting, i skal have nået. Det er det I skal finde ud af sammen på mødet og så holde møde igen efter en måned, hvor I får talt om, hvordan det går eller om planen skal ændres. I kan måske også lave lidt sjov/konkurrence ud af det og fx sige; “en sok der ligger på sofaen koster 5 kr i en bødekasse” – de penge kan i fx spare sammen over et par måneder og  bruge på en familie aften, hvor I laver noget hyggeligt sammen eller noget andet. En mulighed kunne også være, at der kunne komme rengøringshjælp, måske en gang om ugen. Man har mulighed for at bruge sit servicefradrag til at få hjælp i hjemmet. Det kan være håndværkere, rengøring, vinduespolering og andre opgaver. Fradraget betyder, at det bliver billigere at få hjælp end hvis man bare selv betaler for det uden fradraget. Du kan læse mere om det her, måske ville det være en hjælp i jeres familie. Rengøring og håndværkerfradrag Jeg håber, at du har fået lidt inspiration og lidt mod på at gå lidt videre med det her, og får en god snak med dine forældre. Hvis de ikke rykker på sig, så kunne du måske arbejde lidt på at tage en god og tæt ven med hjem. Måske har du mod på at sige til din ven, at du synes der roder meget hjemme hos jer, men at du ikke rigtig kan få dine forældre til at rydde op. Det er jo dine forældre som ikke rydder op, og egentlig deres ansvar – men man kan sagtens være pinlig over dem. Du viser jo selv at du har styr på dit private område. Mon det kunne blive ok for dig at prøve det? Har du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på chatten  her på hjemmesiden, du kan også skrive eller ringe til os på 116 111. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?