Brev
Hvordan skal jeg hjælpe min veninde?
Hej Brevkasse!
Min veninde tror, at hun lider af ‘Insomnia’. Hendes humør er sjælendt specielt godt, hun sover ikke om natten, hun er stresset og er ufatteligt tæt på, at få et psykisk sammenbrud.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal hjælpe hende, men jeg vil så gerne hjælpe, da hun er min vildt gode veninde.
Desværre er det super svært, da jeg ikke har specielt meget erfaring med psykiske lidelser.
Er der ikke noget jeg kan gøre, for at hjælpe hende til, at få det bedre igen? Jeg vil bare have, at hun har det godt – Intet andet!
Mvh en 15 årig pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år.
Jeg synes, du lyder som en rigtig god og støttende veninde. Det er dejligt du har lyst til at hjælpe din veninde.
Men jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt. Det er ikke rart at se vores bedste venner have det skidt!
Jeg synes, det godt kunne lyde som om din veninde er stresset, men det er noget hun bør tale med sine forældre og sin læge om. Lægen kan sige hvad det drejer sig om og hvad hun skal gøre for at få det bedre. Insomnia betyder søvnløshed. Det betyder altså at man ikke kan sove. Og det kan skyldes mange ting. Den hyppigste årsag til ikke at kunne sove, er netop stress. Og måske er I begge i gang med folkeskolens afgangsprøve, hvilket godt kan stresse en del? Eller at man ikke får ro på inden sengetid. Så det kan også handle om at få nogle gode aften- og sovevaner. Fx at man lukker ned for sociale medier, tv og andre online ting 1-2 timer før sengetid. Tager et varm bad inden sengetid. Lytter til beroligende musik. Man kan også lytte til musik, hvor man guides til at få ro på, trække vejret roligt og falde i søvn. Det er også godt, hvis hun også får sund mad, frisk luft og motion i løbet af dagen, så hun også få slappet af i dagtimerne.
Så prøv at fortæl din veninde, at hun bør fortælle om hvordan hun har det til sine forældre, så de kan hjælpe hende og måske bestille en tid hos lægen.
En anden ting du kan gøre at tale med dine egne forældre om hvordan din veninde har det. De kender jo dig og sikkert også din veninde rigtig godt. Og det kan være svært at stå i den her situation helt selv. Så kan det være rart at have delt det med nogen. Og det kan endda være dine forældre har nogle gode forslag. Nogle gange er det rart at tale med nogen der kender en godt om ting der kan være svære. Eller du kunne prøve at tale med en lærer om det.
Håber svaret her kunne hjælpe dig og din veninde lidt på vej! Du kan jo evt vise din veninde svaret her. Så ved hun også selv lidt mere om hvad hun bør gøre. For det er jo også hendes ansvar at få hjælp, så hun kan få det bedre. Men det kan nogen gange være svært at gøre det selv.
Hun er godt nok heldig at have sådan en sød og støttende veninde som dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen