Hvordan Holde Op at græde?

hej

når hvergang jeg kommer til at græde så spørger min fat “r du en pige eller en dreng?😬 hvor gammel r du?”.

Min far græder KUN når en af hans familie/venner r døde. Jeg siger til ham ” 1.der r masser store drenge græder på mange ting 2.jeg ved ikke hvordan jeg holder ud med at græde😢” men han kommer Igen😨 at spørge det Samme spørgsmål!

Vi r fra Indonesien og indonesisk kultur r anderledes med dansk. Jeg r en dreng på 14år. Hvad svarer I? (Min dansk r lille smule dårlig

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Det er helt almindeligt at græde nogle gange!

Når man er 14 år, er man stadig ved at finde ud af mange ting i livet. Og nogle gange kan det føles svært.

Det kan faktisk være sundt at græde, lad mig forklare: Ved at græde kan man nogle gange føle, at smerten bliver lidt lettere.

Hvis man vælger ikke at græde (selv om man har lyst) så kan smerten måske blive ved med at være der. Og man kan måske føle sig lidt ensom med smerten, kan du følge det?

I hvilke situationer græder du? Bliver du slået? Er der sket noget i skolen? Savner du nogle? Der kan være mange grunde til at man har lyst til at græde. Vi vil gerne tale mere med dig, hvis noget er svært for dig – har du mod på at ringe herind på tlf. 116 111?

Som sagt, er det helt almindeligt at græde. Også små ting kan godt få fat i ens følelser, så man kommer til at græde. Som du selv skriver, så kan man græde over mange ting – nogle græder også, hvis de blive meget glade eller rørte. Måske fordi de tillader sig selv, at mærke deres følelser?

Som du selv skriver, så er Indonesisk og dansk kultur meget forskellige fra hinanden. Og det kan godt være at din far har lært at mænd (og drenge) ikke græder. Måske er det svært for din far at se på, at du græder, fordi han har lært, at man ikke må græde? Måske bliver det at græde set på set som et svaghedsteg, hvor han kommer fra!

Men at græde er ikke tegn på svaghed, men et tegn på at man tør mærke og vise sine følelser.

Som nævnt, er du er  meget velkommen til at ringe til os her på BørneTelefonen på 116 111, her kan du ringe og snakke med vores søde rådgivere.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?