Høje forventninger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Tak for dit brev. Jeg skriver tak, fordi du på fineste vis har beskrevet præcis, hvad der en af de største udfordringer i samfundet i dag. Det du beskriver handler jo om dig og din situation. Men alligevel kan jeg fortælle dig, at jeg efterhånden har læst rigtig mange breve fra unge, der beskriver stress og præstationsangst på præcis samme måde, som du gør her.

Det er som om at følelsen af “ikke at være god nok” den klæber sig til en, selvom man gang på gange prøver at få den væk. Du beskriver så ærligt, hvordan det kan føles som om, at uanset hvad man gør – eller ikke gør – så er det ikke godt nok. Uanset hvor meget du træner, hvor mange kalorier du tæller, hvor meget du forbereder dig – så kan det føles utilstrækkeligt.

At gøre sig så umage, fx ved trænerjobbet eller model-tjansen, og samtidig ikke føle at det bliver anerkendt, er opslidende. Og som du beskriver det her, synes jeg faktisk det lyder som om, at det er nogle ret urimelige forældre, du har på dit hold. Måske der er en formand, du burde tale lidt med? Det var i hvert fald min første tanke.

Jeg vil rigtig gerne prøve at se på, hvad du kan gøre, for at du kan blive ved med at være så opmærksom på dig selv og på ikke at blive “revet med”. For det er faktisk sådan jeg umiddelbart tænker, når jeg læser dit brev: At du er enormt god til at se det hele lidt oppefra og til at fornemme, at det her faktisk ikke er sundt, og at du har brug for at kunne slappe mere af. Det er en stor styrke.

Jeg får fornemmelsen af, at du har et godt forhold til din familie. Selvom dine søskende og forældre ikke er meget tilstede mere, så tolker jeg dit savn til dem, som at I har et stærkt familiebånd ellers. Er det mon rigtigt forstået? Jeg spekulerer også lidt på, om du mon har delt nogle af de her tanker med en af dine søskende? Måske de har oplevet det samme, uden at du ved af det?

Jeg er faktisk også enig i dine forældres tanker om, at de venskaber du beskriver her virker ret usunde. Det mønster, du beskriver omkring “sund livsstil” og de diagnoser der har været i din omgangskreds, er jo alt sammen tegn på, at der er flere end dig, der går rundt og har svært ved at være tilfreds med sig selv. Er det noget, som jeres underviser på noget tidspunkt at taget op? Altså det med stress, præstationsangst, trivsel eller “den falske virkelighed” – som mange af de sociale medier jo egentlig er? Det kunne i høj grad være relevant at få bragt på banen i jeres klassefællesskab.

Du siger, at du har talt med nogle af dine veninder og dine forældre om dine tanker her. Nogle gange er desværre sådan, at forældre skal have ting at vide flere gange, for rigtig at forstå alvoren i beskeden. Det, tror jeg, måske er tilfældet her.

Det er jo ikke fordi dine forældre automatisk kan eller skal vide, hvad der præcis vil være bedst for dig lige nu, men de har pligt til at hjælpe og støtte dig i processen hen mod at finde ud af det. Det kan fx være ved hjælp at noget psykologhjælp eller støtte fra en vejleder på skolen.

De tanker og følelser du beskriver her, kan desværre nok ikke løses nemt og ved en enkelt handling. For som jeg skrev tidligere, så ved jeg, at det er et helt samfundsproblem, som rigtig mange – unge især – beskriver. Men det jeg til gengæld ved er, at mange finder rigtig god hjælp ved netop noget professionel støtte i en periode af deres liv, fx ved en psykolog. En psykolog kan nemlig hjælpe dig med at fastholde det gode perspektiv, du allerede har nu, hvor du meget klart fornemmer, hvad der er årsagen til den stress, du føler.

Hvis du har mod på at tale med din læge om dine tanker, kan han/hun helt sikkert henvise dig til noget professionel hjælp.
Tror du, du vil have mod på tage det skridt? Det vil måske være grænseoverskridende lige først, men jeg kan næsten garantere dig, at det vil føles lettende, når først du får delt det der også. Du skal huske dig selv på, at læger ikke kun er til perioder med fysiske smerter, men også når det er psyken, der skal have støtte.

Jeg vil gerne runde af med endnu engang at rose din måde at beskrive følelsen af pres på. Det viser tydeligt, at når man presses for meget udefra (socialt, digitalt og fagligt), så begynder kroppen at sige fra – og derfor får du fysiske symptomer. Derfor er det så godt, at du har reageret og skrevet herind. Det er første skridt på vej til at få det bedre.

Hvis det er svært at tale med dine forældre, din læge eller din lærer om det her – så vis dem endelig brevet her og mit svar. Så vil de få et meget ærligt billede af, hvad der foregår i dig lig nu.

Håber du har mod på at få talt med din læge – og dine forældre igen.

Har du brug for at tale mere om det, inden du gør noget mere, så ring eller skriv endelig til 116 111.
Du er ikke alene med dine tanker og følelser omkring stress på den måde, og det skal du heller ikke være.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?