Brev
Hjælp til mit fodboldkaos
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en 17 årig pige som pt går på efterskole på fodboldlinje i 10 klasse. Jeg står og har stået flere gange i mit efterskoleophold om jeg skulle stoppe til fodbold. Mir liv er nærmest fodbold har gået til det i 11-12 år nu og vil virkelig gerne blive ved med det. Men jeg har bare mistet lysten til, at spille efter jeg er startet på efterskole.
Inden jeg skulle starte på efterskole havde jeg takket nej, et par gange til FC Nordsjælland. Mens jeg har været på efterskolen har jeg og min far valgt at sige ja, til dem. Og derfor skal jeg til prøvetræninger osv. Men i øjeblikket har jeg ikke rigtigt lyst til det mere. Ved godt det lyder arrogant, men jeg spiller på en plads som jeg ikke kan lide at spille, og efterhånden er det blevet min faste plads. Det jeg spiller er højre bak og det er min hade position på banen.
Jeg har fortalt mine trænere at jeg ikke kan lide at og er bange for, at spille på den plads. Men mine trænere siger at den plads skal jeg spille. Inden jeg starte på efterskolen spillede jeg normalt midtbane, angriber og kant spiller. Jeg har spiller disse positioner.
Mine trænere spurgte os om, hvilke pladser vi spillede og jeg kom med de tre pladser, og hvor spille jeg så nu. Jeg har haft snakke med min træner om st jeg normalt spillede disse pladser og at jeg sko til prøvetræning i en eliter klub på disse positioner. Men det skider hun bare på. Hun sagde, “at det var ikke vigtigt nu og det skal du skal du slet ikke bestemme, hvor du skal spille henne.”
Efter den samtale med hende, har det dræbt min glæde og passion for fodbold. Jeg har sagt til nogle af mine venner, at jeg heller vil sideover til kampe end jeg gider ar spille bak. Vi er ligevel nok spiller den plads. Jeg bare ikke hvordan jeg skal takle det her. Jeg må ikke spille på de pladser jeg er Aller bedst på.
Jeg er begyndt ar være ligeglad med alt. Fodbold er mit liv, og hvis jeg ikke er glad når jeg laver det jeg elsker. Kan jeg ikke se mening i mit liv. Det er det værste fodbold år for mig. Jeg ved at godt at jeg ikke kan komme til st spille på FC Nordsjællands U18 piger. Men min far siger at jeg godt kan være med, og ar jeg undervurdere mig selv. Ved ikke hvad jeg skal gøre med mig selv.
Alt det sidste 4 år af fodbold har været op of ned, men jeg er virkelig nede i et dybt hul og jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme op igen.
Hjælp mig please
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg kan godt forstå dit svære dilemma, og jeg kan virkelig også “høre” det.
På den ene side siger du, at fodbold er dit liv, og på den anden side har du mistet lysten.
Nogle gange støder man desværre ind i en lærer eller træner, der ikke formår at motivere én, selvom de er gode til at motivere andre.
Det kan simpelthen suge al energi ud af ens lyst og motivation. Men der må du ikke lade dig nedbryde.
Muligvis handler det slet ikke om fodbold, når din træner placerer dig som bak, hvor du ikke føler, at du passer ind.
Det kan nemt handle om kemien imellem jer.
Måske synes din træner, at du er en stærk vilje, der ikke bare gør det, hun beder dig om.
Det kan få hende til at blive stædig i sin placering af dig. Giver det mening?
Jeg siger ikke, at det er sådan, det hænger sammen, men nogle gange handler den slags mere om relationen mellem træner og spiller eller lærer og elev, end det handler om selve sagen.
Det kan selvfølgelig også være, at hun prøver at udvikle dig som spiller, så du bliver mere opmærksom på de øvrige positioners roller i spillet. På den måde kan du blive bedre til at læse dine holdkammeraters måde at spille på – og spillet i det hele taget. Forstår du, hvad jeg mener?
Det er nemmere at forstå andre mennesker og det store perspektiv; altså hele sammenhængen, hvis man har prøvet at befinde sig i deres sko.
Jeg tænker, at du skal se det som en mulighed for at blive ligeså god som bak, som du er som midtbanespiller, angriber og kantspiller.
Det er en ny udfordring, og måske er bak ikke den position, der tiltaler dig mest, men alle positioner er jo uundværlige.
Du skal ikke være bange for at tage til prøvetræning. Du kan altid stoppe, hvis du kan mærke, at det ikke er noget for dig. Du skal i hvert fald ikke lade din nuværende træner tage modet fra dig.
Når alt dette er sagt, er det ikke unaturligt, at man oplever kriser i forhold til at dyrke en sport på højt plan, når man er teenager og livet byder på nye udfordringer.
Hele ens liv er fyldt op med sporten, så derfor kan det være svært at se, hvad man ellers skal fylde sit liv ud med, hvis man ender med at stoppe.
Men bare rolig det skal nok komme, hvis du ender med at stoppe. Du vil højst sandsynlig opleve at føle tomhed og ensomhed til at starte med, men det kan også være, at du oplever det som en frihed, når beslutningen endelig er truffet.
Det er ofte vejen mellem tanke og beslutning, der er allersværest, fordi man hele tiden vakler imellem for og imod, før man tager beslutningen.
Det er super svært at træffe store beslutninger, der er afgørende for ens liv. Derfor kan det godt føles som at blive ædt op indefra, når man har så mange frustrerede tanker om to forskellige typer mulige fremtider.
Man prøver at forestille sig, hvordan det bliver, men det er så godt som umuligt, indtil man står i det. Og så skal det nok gå altsammen. Man skal bare lige igennem den første tid.
Enten vælger man sporten, som fylder ens liv helt ud, og så ved man, hvad man skal. Eller også vælger man sporten fra, og så skal man finde nyt indhold.
Hvis du vælger sporten fra, så betyder jo ikke, at du aldrig mere skal spille fodbold. Det betyder bare, at du ikke ønsker at gøre en karriere ud af det.
Det vigtigste er i hvert fald, at du føler, at din sport gør dig glad. Men jeg tror ikke, at du kan vurdere dette udelukkende på baggrund af din nuværende træner og situationen i år.
Jeg synes, at du skal prøve det af et andet sted, når dit efterskoleophold er slut. Muligvis der, hvor din din kommende prøvetræning kan bringe dig hen.
Med andre ord synes jeg, at ud skal se tiden an lidt endnu.
Lav eventuelt en liste med fordele og ulemper. Det kan muligvis gøre det nemmere for dig at holde styr på dine tanker og få skilt tingene lidt ad, så det hele ikke handler om forholdet til din nuværende træner, men derimod din glæde ved at spille fodbold.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen