Brev
Hiver mit hår ud
Hej.
Jeg er en pige på 14, der her det sidste halve års tid har haft det rigtig dårligt. Er altid stresset, råber ad alle, har slået op med min kæreste, osv. Jeg er blevet så stresset af normale ting, skole, lektier, huspligter, venner, fritidsjob osv.
Skolen er blevet meget længere, har fri klokken 16 og 15:30 mange dage, og det er super træls. Jeg føler mig bange og angst hver gang jeg skal i skole hvilket jeg aldrig har plejet, og når jeg kommer hjem er jeg helt smadret. Jeg er begyndt næsten aldrig at lave lektier, men min veninde laver dem for mig, hvilket jeg er meget taknemlig for, men ved godt at jeg selv burde lave dem.
Jeg får aldrig lavet mine huspligter hvilket min mor er så træt af at hun er stoppet med at give mig lommepenge. Hver gang jeg spørger om noget, om vi kan tage på resturant eller noget siger hun: når du har gjort dine huspligter, og jeg for endnu mere stress på.
Desuden har jeg et job som model, jeg elsker det, men det er hårdt. Det er dog ikke noget der stressede mig før. Men nu er jeg, af stress, begyndt at hive mit hår ud. Jeg har virkelig ikke lyst men gør det alligevel. Og nu er jeg endnu mere stresset pga mit modeljob som jeg helt sikkert mister hvis jeg bliver ved med at hive hår ud.
Alt giver mig stress, jeg troede sommerferien ville hjælpe, men har det stadig på den her måde. Vil helst ikke fortælle min mor til at starte med, men hvis jeg ikke kan fikse det på egen hånd skal jeg nok. Alle tror jeg er en doven og vred pige, men jeg er stadig migselv indeni og bliver selv ked af det når jeg råber ad mine venner og familie. Jeg er heller ikke doven men har bare givet op.
Har hele tidne stress tanker hvilket kun går væk ved at høre musik og se film, men min mor skulder mig ud hver gang hun kommer hjem og ser jeg ikke laver mine pligter eller sådan noget istedtet. Så bliver jeg sp ked af det og ser endnu mere film. Mange tak vis i kan hjælpe.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Hvor er det godt, at du har skrevet ind til os. Når jeg læser dit brev, så er jeg slet ikke i tvivl om, at du føler dig stresset og presset for tiden. Det lyder hårdt for dig. Mange unge, kan som dig, føle et enormt pres når man både skal være god i skolen, derhjemme og på ens arbejde. Der er ikke noget at sige til, at man på et tidspunkt føler, at det bliver for meget. Derfor er det også rigtig flot, at du har haft overskud til at bede om hjælp hos os.
At være stresset (eller presset), har ikke noget at gøre med, at man er en svag eller dårlig person. Tværtimod! Det har ofte noget at gøre med, at man har presset sig selv for meget, i for lang en periode. Så faktisk har man været stærk for længe. Giver det mening? Derfor betyder det, at man skal arbejde på at få skruet lidt ned for nogle af de ting som presser en. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig med at finde ud af. Er du klar på det?
Jeg kan læse, at det både er skolen, pligterne derhjemme samt dit arbejde som tilsammen gør, at du føler dig presset. Faktisk så meget, at du er begyndt at hive dit hår ud. At man gør ”mærkelige” ting, som man ikke plejer, kan godt være et tegn på, at man er for presset. Det lyder jo ikke så rart for dig. Som du skriver, så er du jo stadig dig selv indeni (selvfølgelig er du det), men det kan føles som om, at man ikke rigtig kan være sig selv. Fordi man ofte er træt, sur og ikke har noget overskud. Er det sådan du kan føle?
Det kan være svært at gøre noget ved de lange skoledage. Du skal vide, at du langt fra er den eneste på din alder, som synes at skoledagene er blevet for lange. En god ting at huske på, i løbet af den lange skoledag, det er at komme ud og få noget luft i pauserne. Have gode og sunde snacks med i madpakken, så man får ny energi. Sørge for, at få drukket en masse vand. Husker du mon nogle af de ting? Måske du kunne have mod på, at prøve det af i en uges tid og se, om det gør en forskel for dig?
Det er også en mulighed, at fortælle din klasselærer om din situation. Fortælle, at du føler dig presset i skolen og ikke har overskud til lektierne. Måske vedkommende kan hjælpe dig med bedre at kunne overskue lektierne og kan vise dig, hvad det vigtigste er. Kunne det være en mulighed også?
Du nævner også, at din mor kan presse dig i forhold til pligterne derhjemme. Jeg tror på, at din mor forsøger at lære dig hvor vigtigt det er, at man overholder sine pligter og aftaler. Jeg kan virkelig godt forstå, at du kan blive frustreret, når du ikke har overskud til at gøre pligterne, og hun så igen presser dig til det.
Selvom du ikke er meget for det, så vil jeg klart anbefale dig at fortælle din mor om dine tanker. Fortæl hende både om det, som du oplever i skolen og hvordan du har det derhjemme.
Måske vil hun godt kunne forstå det? Mon ikke, at hun kan hjælpe dig med at finde nogle metoder, så du bedre kan overskue dine pligter derhjemme? Det kan også være, at hun vil hjælpe dig med at se på, hvor meget du egentlig har planlagt i løbet af en uge, og hvilke ting, der måske kan skæres ned på i en periode.
Du kan med fordel også snakke med din mor om dit arbejde og problemet med, at du hiver dit hår ud. Måske det er på tide, at du skruer lidt ned for mængden af modelarbejde. Måske skal du holde en pause et stykke tid? Det er vigtigt, at føle glæde og overskud ved sit fritidsarbejde, imens man stadig går i skole. Faktisk kan man jo sige, at din skole er dit fuldtidsarbejde. Derfor er modeljobs jo en fritidsaktivitet ved siden af. Har du nogensinde set på det sådan?
Det gør mig rigtig glad, at du allerede nu har nogle metoder, som kan få dig til at slappe af. Du skriver, at tankerne kan forsvinde lidt ved at se film eller høre musik. Hvor er det godt! Jeg tænker, at du skal blive ved med at bruge disse metoder, til at ”stresse af”. Derudover ville det være en god ide at forklare din mor, at det er for at ”stresse af”, at du hører musik/ser film. Så kan du undgå, at hun bliver endnu mere irriteret på dig. Hvad tænker du om det?
Husk på, at pressede perioder kan komme og gå. Det sker for alle mennesker, uanset alder og køn. Det vigtigste er, at man lærer at lytte til sig selv og lærer at sige STOP, når der sker for meget omkring én. Det er okay at holde pauser fra ting/fritidsaktiviteter. Det er ikke ensbetydende med, at man aldrig kan vende tilbage igen. For at kunne sige STOP, så er man ofte nødt til at få lidt hjælp fra andre. Derfor håber jeg, at du kan finde mod til at snakke med din klasselærer og mor omkring dit problem.
Hvis det er meget svært – så vis dem mit brev! Det er et godt sted at starte.
Kærlig hilsen BørneTelefonen