Hiver mit hår ud

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år,

Hvor er det godt, at du har skrevet ind til os. Når jeg læser dit brev, så er jeg slet ikke i tvivl om, at du føler dig stresset og presset for tiden. Det lyder hårdt for dig. Mange unge, kan som dig, føle et enormt pres når man både skal være god i skolen, derhjemme og på ens arbejde. Der er ikke noget at sige til, at man på et tidspunkt føler, at det bliver for meget. Derfor er det også rigtig flot, at du har haft overskud til at bede om hjælp hos os.

At være stresset (eller presset), har ikke noget at gøre med, at man er en svag eller dårlig person. Tværtimod! Det har ofte noget at gøre med, at man har presset sig selv for meget, i for lang en periode. Så faktisk har man været stærk for længe. Giver det mening? Derfor betyder det, at man skal arbejde på at få skruet lidt ned for nogle af de ting som presser en. Det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig med at finde ud af. Er du klar på det?

Jeg kan læse, at det både er skolen, pligterne derhjemme samt dit arbejde som tilsammen gør, at du føler dig presset. Faktisk så meget, at du er begyndt at hive dit hår ud. At man gør ”mærkelige” ting, som man ikke plejer, kan godt være et tegn på, at man er for presset. Det lyder jo ikke så rart for dig. Som du skriver, så er du jo stadig dig selv indeni (selvfølgelig er du det), men det kan føles som om, at man ikke rigtig kan være sig selv. Fordi man ofte er træt, sur og ikke har noget overskud. Er det sådan du kan føle?

Det kan være svært at gøre noget ved de lange skoledage. Du skal vide, at du langt fra er den eneste på din alder, som synes at skoledagene er blevet for lange. En god ting at huske på, i løbet af den lange skoledag, det er at komme ud og få noget luft i pauserne. Have gode og sunde snacks med i madpakken, så man får ny energi. Sørge for, at få drukket en masse vand. Husker du mon nogle af de ting? Måske du kunne have mod på, at prøve det af i en uges tid og se, om det gør en forskel for dig?

Det er også en mulighed, at fortælle din klasselærer om din situation. Fortælle, at du føler dig presset i skolen og ikke har overskud til lektierne. Måske vedkommende kan hjælpe dig med bedre at kunne overskue lektierne og kan vise dig, hvad det vigtigste er. Kunne det være en mulighed også?

Du nævner også, at din mor kan presse dig i forhold til pligterne derhjemme. Jeg tror på, at din mor forsøger at lære dig hvor vigtigt det er, at man overholder sine pligter og aftaler. Jeg kan virkelig godt forstå, at du kan blive frustreret, når du ikke har overskud til at gøre pligterne, og hun så igen presser dig til det.

Selvom du ikke er meget for det, så vil jeg klart anbefale dig at fortælle din mor om dine tanker. Fortæl hende både om det, som du oplever i skolen og hvordan du har det derhjemme.

Måske vil hun godt kunne forstå det? Mon ikke, at hun kan hjælpe dig med at finde nogle metoder, så du bedre kan overskue dine pligter derhjemme? Det kan også være, at hun vil hjælpe dig med at se på, hvor meget du egentlig har planlagt i løbet af en uge, og hvilke ting, der måske kan skæres ned på i en periode.

Du kan med fordel også snakke med din mor om dit arbejde og problemet med, at du hiver dit hår ud. Måske det er på tide, at du skruer lidt ned for mængden af modelarbejde. Måske skal du holde en pause et stykke tid? Det er vigtigt, at føle glæde og overskud ved sit fritidsarbejde, imens man stadig går i skole. Faktisk kan man jo sige, at din skole er dit fuldtidsarbejde. Derfor er modeljobs jo en fritidsaktivitet ved siden af. Har du nogensinde set på det sådan?

Det gør mig rigtig glad, at du allerede nu har nogle metoder, som kan få dig til at slappe af. Du skriver, at tankerne kan forsvinde lidt ved at se film eller høre musik. Hvor er det godt! Jeg tænker, at du skal blive ved med at bruge disse metoder, til at ”stresse af”. Derudover ville det være en god ide at forklare din mor, at det er for at ”stresse af”, at du hører musik/ser film. Så kan du undgå, at hun bliver endnu mere irriteret på dig. Hvad tænker du om det?

Husk på, at pressede perioder kan komme og gå. Det sker for alle mennesker, uanset alder og køn. Det vigtigste er, at man lærer at lytte til sig selv og lærer at sige STOP, når der sker for meget omkring én. Det er okay at holde pauser fra ting/fritidsaktiviteter. Det er ikke ensbetydende med, at man aldrig kan vende tilbage igen. For at kunne sige STOP, så er man ofte nødt til at få lidt hjælp fra andre. Derfor håber jeg, at du kan finde mod til at snakke med din klasselærer og mor omkring dit problem.

Hvis det er meget svært – så vis dem mit brev! Det er et godt sted at starte.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?