Forvirret og nervøs

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Først og fremmest velkommen hjem fra dit, som du selv formulerer det, fantastiske år på efterskole! Og hvor er det bare sejt, at du er blevet så stærk!

Det er super godt, at du skriver ind til os!

Det du beskriver i forhold til, at din krop afviser den mad du spiser, lyder bekymrende, og jeg forstår din frustration. Jeg bliver dog også bekymret når jeg læser, at du i forbindelse med din træning tager vægt på, og derefter skriver:

“I mit hoved ved jeg godt det ikke er meget, og det jo er en god form for vægt.“

Ud fra det synes jeg, at jeg kan læse en vis modvilje til at tage på. Det er ikke sikkert, at jeg har ret, men jeg bliver bekymret. Som du nok allerede ved er muskler tungere end fedt, og med din høje træningsintensitet er det helt normalt at tage på, især, hvis man som du har været undervægtig ved træningens begyndelse.

Du skriver, at dine forældre har lagt mærke, at du ikke spiser så meget længere, men at de ikke ved, hvor slemt det står til. Det synes jeg godt, du kunne fortælle dem. Jeg tror det ville hjælpe dig, at tale med nogen om det, du så fint beskriver i dit brev. Du nævner selv spiseforstyrrelse, og da jeg ikke er læge og slet ikke kender din situation godt nok til at diagnostisere dig, kan jeg ikke skrive om det er det, eller ej. Men du skal have stor ros for at være så åben omkring det og for at være så opmærksom. Jeg tror det ville være godt at søge hjælp nu, hvor det muligvis ikke har udviklet sig til en spiseforstyrrelse endnu, som du selv skriver. Derfor er det ekstra vigtigt, at du åbner op overfor dine forældre. Del din bekymring også med dem. Jo før jo bedre.

I den forbindelse kunne det være en god idé, at tage til lægen for at få lavet et sundhedstjek. Her kan du fortælle om dine symptomer, måske lægen kan se, hvad din kvalme skyldes.

Du beskriver også, at det er en stor omvæltning for dig at komme hjem fra efterskole. Det kan jeg virkelig godt forstå. Det er helt specielt at have boet sammen med mennesker, som man er kommer helt tæt på for derefter at rejse hjem, og måske føle sig lidt alene. Det kan helt sikkert også have en indvirkning på dig. Du må fokusere på alle de gode ting som efterskoleåret bragte med sig, og glæde dig over alle de fine venskaber som du har knyttet. De forsvinder ikke bare fordi man flytter væk fra hinanden. Hold fast i dem og hold dem ved lige! Det tror jeg du bliver glad for 🙂

Gymnasiet kan også komme som en positiv overraskelse, lidt ligesom du beskrev at efterskolen også gjorde. Måske får du også en masse nye venner dér.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og at du vil blive ved med at være så åben omkring, hvordan du har det! Det er nemlig ret sejt, synes jeg.

Tøv endelig ikke med at kontakte os igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?