Brev
Er rigtig meget brug får hjælpe
Brevet er anonymiseret af redaktionen.
Hej
jeg vil rigtig gerne snakke med børntelefon for jeg føler at jeg har det rigtig meget dårligt og jeg ved ik hvad jeg tænker på jeg var tænkte flere gang på at slå mig selv ihjel men kun aldrig gør det og alt det der sker med mig er pga Danmark
jeg hedder X og har boede i Danmark i 6 år nu men min forældrer er skildt pga min far er S og derfor blev vores opholdtilades taget. Jeg er også under udrejsning og har det mega meget dårligt
HÅBER I KAN HJÆLPE og der er mange flere ting jeg vil snak om med jer for har tænkt i langt tid og havde håb for at have det godt igen😭😭
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Hvor er det godt du skriver. Jeg kan mærke, at der er mange ting der er svære for dig lige nu. Det er flot du skriver, for det viser, at du er en sej dreng, som tør spørge om hjælp. Det kan være første skridt mod at du får det bedre.
Du skriver, at I har fået jeres opholdstilladelse taget, fordi din far og mor er blevet skilt. Og nu har I fået at vide at I skal rejse ud af Danmark. Er det mon rigtig forstået?
Hvis det er det, kan jeg virkelig godt forstå, at du er ked af det og kan føle at det hele er håbløst. Jeg ved fra andre børn, som har været i samme situation, at de bliver urolige og nervøse for, hvad der skal ske.
De fortæller om, at de har ondt i maven, nogen har også svært ved at sove. Og det kan være svært at forklare deres forældre, om de tanker de går med. Måske er deres forældre også kede af det, og så bliver det endnu sværere at fortælle, at man selv er ked af det.
Er det mon noget du kan genkende?
Du skriver, at du har det rigtig dårligt, og at du tænker på at slå dig selv ihjel. Heldigvis skriver du også, at du aldrig kunne finde på at gøre det. Alligevel vil jeg sige til dig, at ingen børn skal have det så dårligt, at de får sådan nogle tanker.
Selvom du lige nu synes, at det hele ser meget sort ud, ved jeg også fra andre børn, at det kan blive godt igen. Nogle gange tager det bare lidt tid. Og så er det vigtigt, at der er nogle voksne, som kan hjælpe dig.
For det er de voksnes ansvar, at du har det godt. Det er faktisk sådan, at alle børn har ret til et trygt liv og det skal de voksne omkring dig sørge for. Men det lyder som om det er lidt svært for de voksne omkring dig lige nu.
Derfor vil jeg gerne fortælle dig om bisidderne her hos BørneTelefonen. En bisidder er en voksen, som du kan snakke med alt om. En bisidder er din hjælper, og de kender meget til dine rettigheder som barn.
De kan også hjælpe dig med at tale med kommunen eller udrejsecentret, hvis det er der, du er lige nu. Jeg ved fx, at mange børn har fået det bedre ved at tale med en psykolog om alle de svære tanker, de har fået. Du har også ret til at tale med en psykolog, og bisidderen vil kunne hjælpe dig med at finde sådan en.
Du kan mødes med bisidderen lige præcis, hvor du har lyst, og din bisidder vil kunne følge dig hele vejen til, at du skal rejse.
Hvad tænker du mon om det?
Du kan læse mere om, hvad en bisidder er her: Har du brug for en bisidder lige nu? og du kan ringe til dem på 35555559.
Hvis du bare har brug for at snakke, kan det også være en rigtig god idé, at du prøver at ringe til BørneTelefonen og taler med en voksen. Måske kan du fortælle en rådgiver lidt mere om det problem du står i, så vil han/hun prøve at give dig nogle idéer til, hvor eller hvem, som kan hjælpe dig. Hvad tænker du mon om det?
Du skal ringe på 116111, og jeg vil bare sige, at det er så flot at du skriver, at du rigtig gerne vil snakke med BørneTelefonen. Fordi det fortæller mig, at du er en dreng, som kan mærke, hvordan du har det.
Og lige nu kan du mærke, at du ikke har det godt. Oven i købet ved du, at det er en rigtig god idé at snakke med nogen om det. Det er super godt, for det er nemlig en vej til at få det bedre.
Du viser også, at du gør noget, og du formulerer dig så flot i dit brev. Den evne kan du bruge, når du fx ringer til bisidderne.
De vil rigtig gerne snakke med dig, og de er rigtig gode at snakke med, og de ved en hel masse om, hvordan man hjælper børn.
Jeg håber meget, mit svar kan hjælpe dig på vej.
Jeg sender dig de varmeste tanker.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen